Hoe regisseer je een goede campagne?

Hoe regisseer je een goede campagne?

 

Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten?

In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te formuleren. Zo krijg je in dit blogartikel antwoord op vragen als:

  • Hoe zorg je er eigenlijk voor dat een campagne succes heeft?
  • Wat motiveert de doelgroep, wat spreekt ze aan en waar kun je de doelgroep vinden?

Informatie verzamelen
Om te beginnen heb je basisinformatie nodig. Bedenk welke producten of diensten die van jouw vervangen en gebruik deze om de populariteit inzichtelijk te maken. Ook is het goed om informatie te hebben over onderwerpen die verband houden met jouw aanbod. Ben je bijvoorbeeld een aanbieder van duurzaam kantoormeubilair denk dan ook aan onderwerpen zoals circulariteit, recycling en Co2. 

Verzamel informatie over concurrentie ter vergelijking en breng problemen oftewel kwesties in kaart.

Door voldoende informatie (data) te verzamelen kom je te weten:

  • Waar wordt veel over gesproken, door wie en op welke platformen.
  • Hoe mensen communiceren over de onderwerpen, wat vinden ze er van en zijn ze positief of negatief.
  • Welke producten, diensten of onderwerpen zijn het populairst en kun je toepassen in je campagne.
  • Hoe de concurrentie online vertegenwoordigd is, wat zij communiceren en is het mogelijk om de sterke eigenschappen van jouw bedrijf af te zetten tegen die van de concurrenten.

Analyseren
Vervolgens breng je de verzamelde informatie in kaart door analyse. Afhankelijk hoe je data hebt verzameld kun je in Excel of met analyse tools de informatie inzichtelijk maken. Ook is het handig om de advertentie tools van social media te raadplegen.

Voor het project heb ik een analyse tool gebruikt om zo veel mogelijk informatie te verzamelen van het internet. Een analyse tool maakt het eenvoudiger om te analyseren en het geeft de mogelijkheid om de informatie naar Excel te exporteren.

Kwantitatieve analyse
In de analyse maak ik onderscheid tussen een kwantitatieve en kwalitatieve analyse. Kwantitatief is:

  • De hoeveelheid berichten.
  • Van welke platformen zijn de berichten verzameld.
  • Welke onderwerpen zijn het populairst.
  • Hoe is het sentiment oftewel wat is de verhouding tussen positief en negatief.
  • Welke hashtags worden het meest gebruikt in relatie tot de onderwerpen.
  • En in welke gemeenten zijn de populaire onderwerpen het meest besproken.

Kwalitatieve analyse
De kwalitatieve analyse geeft inzicht over de doelgroep en de markt. Ook geeft het antwoord op wat de doelgroep in beweging brengt en wat de interesses zijn. Voor dit deel heb ik ook Facebook advertising geraadpleegd.

Facebook advertising
De kwantitatieve uitkomsten heb ik toegepast om het potentieel bereik in kaart te brengen en om het aantal conversies in te schatten. Hiervoor gebruikte ik de meest populaire onderwerpen en de gemeenten waar over de populaire onderwerpen werd gesproken. Op basis van feitelijke informatie krijg je dan een goede inschatting en kun je ook budget gaan bepalen.

Social media
Zo zijn de meest voorkomende social media platformen geanalyseerd die in dit onderzoek voorkomen.

Zo werd duidelijk dat Facebook en Instagram veelal vertegenwoordigd worden door moeders die voor een duurzaam leven kiezen (zie onderstaande afbeelding). 

En wordt Twitter vooral vertegenwoordigd door politieke personen/ partijen en merken die met duurzaamheid bezig zijn.

Online media
Naast de sociale media zijn ook de online media als weblogs en nieuwssites interessant voor de campagne. Uit de kwantitatieve analyse werd duidelijk welke bronnen het meest communiceerde, zie onderstaande afbeelding.

Voor de campagne heb ik geadviseerd om te informeren wat het kost om in deze bronnen te adverteren.

Inhoud
Met behulp van de populaire onderwerpen heb ik specifieke publicaties van betrouwbare bronnen geraadpleegd en gelezen om de issues, thema’s en de kern van de campagne extra te benadrukken.

Tot slot
Of het nu gaat om een kleine of grote campagne het is belangrijk om te weten wat er speelt. Als je met een campagne start moet je weten waar je de doelgroep kunt bereiken, op welke onderwerpen en op het juiste moment.

Wat ik nu heb gedaan is nog maar het begin. Voor een goede campagne dien je karakters van de doelgroep oftewel het type persoon in beeld te hebben. Ook is de campagnestrategie belangrijk, het moet passen bij jouw bedrijf.

Is het bijvoorbeeld de moeite waard om de directe concurrentie aan te gaan of kies je liever voor een strategie waar de sterke eigenschappen van je bedrijf tot uiting komen? Met het laatste kun je bijvoorbeeld een eigen nieuwe vraag creëren die lastig te kopiëren is voor concurrentie.

 

Hoe regisseer je een goede campagne?

  Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten? In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

5 Marketingtips voor architecten, projectinrichters en interieur professionals

5 Marketingtips voor architecten, projectinrichters en interieur professionals

Het verdwijnen van winkels en het herbestemmen van die panden is de afgelopen jaren veel in de media geweest. Winkelketens gaan failliet en oude fabrieken, kantoorgebouwen en kerken krijgen een nieuwe functie.

Ik snap dat mensen die veranderingen vervelend vinden, dit hoort ook bij de mens. En je zou bijna denken wat een ellende, maar niks is minder waar!

Deze veranderingen bieden ook kansen, het wordt alleen slecht onder de aandacht gebracht. Omdat de verandering al enige tijd in gang is gezet noem ik maar wat voordelen die gelden voor architectenbureaus , projectinrichters en creatieve professionals.

In dit blog deel ik 5 marketingtips hoe je als architectenbureau, projectinrichter of als interieur professional kunt inspelen op de veranderingen.

De eerste tip
Schrijf je in op Tenderned als jij met jouw bedrijf richt op de overheid. Via Tenderned word je op de hoogte gehouden van aanbestedingen die gaan over herbestemmingen, renovatie of ontwikkeling van gebouwen, panden of bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk.

Tip 2 
Volg de ontwikkelingen die voor jouw bedrijf interessant zijn. Maak bijvoorbeeld bedrijven, ondernemingen of eigenaren van vastgoed inzichtelijk. Door deze inzichtelijk te maken kun je met informatie oftewel content inspelen op issues en thema’s die relevant zijn voor de doelgroep. Want jij als professional hebt natuurlijk wel een oplossing!

Tip 3
Verbind met de doelgroep. De makkelijkste verbinding realiseer je op social media, denk aan LInkedIn, Instagram en misschien nog wel Twitter. Vind en verbind met potentiële opdrachtgevers door te monitoren op relevante hashtags.

Tip 4
Zorg dat je zichtbaar bent met je bedrijf. Door de economische groei en een bouwagenda die gericht is op duurzaamheid, circulariteit en klimaat kun je met jouw bedrijf uitstekend uitblinken. Gebruik de onderwerpen in combinatie met jouw merkpositionering en onderscheid jezelf van concurrentie.

Tip 5
Maak gebruik van augmented reality, virtual reality of video animaties om ontwerpen of ideeën te presenteren zodat ‘potentiële’ klanten de juiste beleving krijgen.

Bekijk bijvoorbeeld deze video hoe augmented reality werkt voor een interieur.

Gebruik technologie om ‘potentiële’ klanten te verrassen en om ze een voorstelling te geven hoe een nieuw gebouw of wijk in de omgeving er uit ziet. Super tof toch?

 

Hoe regisseer je een goede campagne?

  Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten? In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

 

Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om aannames in de klantreis te voorkomen is het handig om ook feitelijke informatie te verzamelen die de klantreis bevestigen.

In dit blog deel ik praktische stappen om  de customer journey inzichtelijk te maken.

Stap 1 – Luister naar je klant
Het lijkt zo logisch, maar toch is het voor veel organisaties lastig. De ‘potentiële’ klant wil dat er geluisterd wordt. Hij of zij wil antwoord op vragen en het liefst zo snel mogelijk. Om te verbinden is het nodig dat je antwoord geeft op een behoefte die speelt.

Afhankelijk van de bekendheid van je bedrijf komt de ‘potentiële’ klant naar je toe of het is nodig om deze naar je organisatie te leiden. Een van deze posities is de eerste stap voor de klantreis.

Ben je de minder bekende organisatie dan is het belangrijk om op te vallen en te werken aan de zichtbaarheid van je merk. Waar de doelgroep is daar dien je ook als merk te zijn.

Stap 2 – Identificeer de behoefte
Naast het identificeren van de doelgroep identificeer je ook de behoefte. Er zijn twee soorten behoeften; de latente en de concrete behoefte. De latente behoefte is onbewust en speelt op de achtergrond. De concrete behoefte ontstaat als het moment gaat veranderen. Denk bijvoorbeeld aan huisvesting, verandering van baan of als iemand jarig is. Haak dan ook in op het juiste moment!

Stap 3 –  Maak het oriëntatieproces inzichtelijk
Door op het juiste moment in te haken kom je in het oriëntatieproces van je doelgroep. Net als bij stap 1 dien je daar te zijn waar je doelgroep ook is. Dit begint door te weten hoe de doelgroep start met het online zoekproces. Zo kun je online platformen als Facebook, Pinterest, Youtube , fora en weblogs raadplegen om informatie te verzamelen. Of zijn er tools als Google om zoekvolume in kaart te brengen op onderwerp en periode. Wil je deze informatie efficiënter verzamelen dan kun je ook online monitoringtools gebruiken.

Voor de juiste benadering in het oriëntatieproces dien je rekening te houden met verschillende contactmomenten, de platformen en de middelen die je gaat gebruiken om de doelgroep te helpen. Wil je gevonden worden in de zoekmachines dan moet de vindbaarheid (SEO) goed ingesteld zijn ook je kun ze benaderen met adverteren (SEA). Wordt op de website informatie gezocht zorg dan bijvoorbeeld voor een blog. Naast deze middelen zijn er ook andere middelen waardoor je met de doelgroep kunt verbinden zoals webcare of op evenementen. 

Bedenk wel dat in het oriëntatieproces onafhankelijke informatieoverdracht belangrijk is. Hoe eerlijker je bent hoe beter je in het hoofd blijft van je toekomstige klant. Pas dan wordt je mee genomen in het besluit.

Stap 4 –  De beraadfase
Om er voor te zorgen dat je wordt gekozen is het sowieso belangrijk dat je merk onderscheidend is van concurrentie. Weet bijvoorbeeld waar je op concurreert; is dit prijs, bekendheid, service of goede ervaringen? Dit in combinatie met merkbeloften zorgen dat potentiële klanten overtuigd worden.

Verder geldt in deze fase ook dat je daar moet zijn waar je toekomstige klant is. Zichtbaarheid als merk is essentieel! Benader websitebezoekers bijvoorbeeld opnieuw op social media met advertenties of andere online platformen. Of houd fora en vergelijkingssites in de gaten. Vragen en meningen worden daar vaak gedeeld en als leverancier kun je ook reageren.

Om de werkzaamheden in deze fase efficiënter te maken kun je ook online monitoring tool inzetten. Deze houdt social media en online platformen in de gaten en geeft een melding als de doelgroep online actief is.

Aanwezigheid in deze fase is belangrijk, maar voorkom irritatie. Niks is vervelender dat je te vaak gezien wordt, helemaal als de informatie of content opdringerig is.

Stap 5 – Het moment van de waarheid
Afhankelijk van het type bedrijf is dit het moment waarop de potentiële klant in actie komt. Heb je bijvoorbeeld een webshop dan dient de betaling vlekkeloos te verlopen en wil je voorkomen dat de koper voor verrassingen komt te staan. Denk dan aan spontane verzendkosten of een te lange levertijd.

Gaat het om de aanschaf van een machine, een huis of een nieuwe kantoorinrichting dan speelt persoonlijk klantbezoek contact een belangrijke rol.

Net als de andere fasen maak je ook deze fase inzichtelijk. Analyseer de momenten waarop een no-deal plaatsvindt en onderzoek waarom iemand afhaakt. Zo kun je het proces van de customer journey verbeteren en komt de leveringsfase inzicht.

Ben je nu van mening dat al deze fasen voldoende zijn voor jouw bedrijf dan wens ik je veel succes. 

Of heb je een bedrijf wat verder gaat dan levering aan de deur dan zijn er nog wat fasen waar je rekening mee kunt houden denk dan aan het moment van gebruik, klantloyaliteit en merkambassadeurs.

 

 

Hoe regisseer je een goede campagne?

  Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten? In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

Optimaliseer sales door online & social media monitoring

Wil je als ondernemer dat jouw verkoopafdeling effectiever en efficiënter aan de slag gaat met het vinden van nieuwe klanten of klantretentie verhogen?

In dit blogartikel lees je in vier stappen hoe online en social media monitoring sales ondersteunt.

Stap 1 – Onderzoek de online aanwezigheid van de doelgroep

Start met een online doelgroepanalyse om te weten op welke online platformen zij aanwezig zijn. Dit kun je op verschillende manieren toepassen, bijvoorbeeld door op:

  • LinkedIn op beroepen of functies te zoeken.
  • Business Facebook een zogenaamde advertentie te maken, waarmee je grote van de doelgroep kunt bepalen.
  • Twitter een hashtag te gebruiken wat de doelgroep definieert of gebruikt.
  • Google te gaan zoeken met een zoekopdracht wat relevant is voor jouw bedrijf.

Heb je weinig tijd of wil je efficiënter aan de slag dan kun je de doelgroepanalyse ook met online en social media monitoring tool uitvoeren. Je hoeft dan maar één een zoekopdracht in te voeren en de online platformen worden gemonitord. Zo worden ook blogsites, nieuwssites en fora in kaart gebracht voor je doelgroepanalyse.

Stap 2 – Zorg voor representatieve website en social media accounts

Bij een positief resultaat van je doelgroepanalyse ga je door en is het belangrijk om daar te zijn waar de doelgroep ook is. Je zorgt er voor dat alles op orde is, zoals je website en je social media accounts. Ook heb je een plan of een idee hoe of welke content, oftewel informatie, je gaat delen en waar.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat leads jouw bedrijf/ product leuk gaan vinden en dat klanten je content gaan delen of hierop reageren. 

Stap 3 – Start met monitoring en identificeer leads

Als de zaken bij stap 2 op orde zijn dan is het tijd om actief te worden. Door online en social media monitoring wordt je realtime op de hoogte gehouden en kun leads gaan identificeren. Dit proces is semiautomatisch, afhankelijk van de monitoring tool kun je berichten automatisch kenmerken als lead of als je zeer nauwkeurig aan de slag gaat dan is handmatig kenmerken een optie.

Door berichten te kenmerken als lead kun je deze doorsturen naar iemand van sales voor een telefonische kennismaking, afspraak of dat je de geïnteresseerde via de mail op de hoogte mag  houden. Een andere optie is om eerst online te reageren. Je kunt dit doen door:

  • Het social media account te volgen, het bericht een like te geven of door op het bericht te reageren.
  • Een reactie achter te laten onder het blogartikel.
  • Het bericht online te delen als je dit interessant en relevant vindt voor je doelgroep.

Stap 4 – Analyseer en maak de inspanningen inzichtelijk voor een meetbaar resultaat

Om te weten of het effect heeft is het nodig om de inspanningen van stap 2 en drie te meten. Met de juiste online en social media monitoring tool kun je meten of de activiteiten een negatief of positief effect hebben voor het aantal:

  • Websitebezoekers;
  • inschrijvingen voor de kennis- of nieuwsbrief;
  • downloads van een e-book, whitepaper of brochure; 
  • volgers en interactie op sociale media;
  • aankopen op de website;
  • keren dat het bedrijf/ merk wordt genoemd. 

Daarnaast kun je de verkoop binnendienst vragen welke leads zijn na gebeld.

Hoe regisseer je een goede campagne?

  Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten? In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

De merkidentiteit van jouw bedrijf!

Voor een sterke merkpositionering! Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. Als ondernemer herken je vast één van deze...

De merkidentiteit van jouw bedrijf!

Voor een sterke merkpositionering!

Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. 

Als ondernemer herken je vast één van deze situaties:

  • Een sollicitatiegesprek met een potentiële werknemer waarin de normen en waarden heel erg verschillend zijn dan die van jou.
  • Het gesprek waarin je accountmanager onvoldoende de toegevoegde waarde van jouw bedrijf of product weet te communiceren naar een ‘potentiële’ klant.
  • Het moment waarop iemand vraagt wat doet je bedrijf nu precies.

Vond je het vervelend? Lees dan dit blogartikel en ontdek hoe je deze situaties kunt voorkomen met een duidelijke merkpositionering en merkidentiteit?

Dit gaat over de merkidentiteit van jouw bedrijf!
Ooit ben je jouw bedrijf begonnen met de gedachte dit vind ik leuk, hier ben ik goed in en voor deze mensen of bedrijven bied ik een oplossing. Net als vele ondernemers heb je bepaalde verwachtingen en met jouw bedrijf ga je dit verwezenlijken. Jouw verwachtingen worden werkelijkheid en je bedrijf groeit in omzet en dus ook met medewerkers. Of komen de verwachtingen onvoldoende tot uiting bij de doelgroep of krijg je de vraag: “Wat doet of levert jouw bedrijf eigenlijk?”.

Als jouw verwachtingen onvoldoende tot uiting komen dan is dat slecht voor het product wat je verkoopt of de dienst die je verleent. Ook heeft het gevolgen voor het aantrekken van het juiste personeel die voor jouw bedrijf aan de slag gaan. Denk maar aan de voorbeeldsituaties in de introductietekst van dit artikel.

Voor, tijdens en na het leveren van een product of dienst geef jij een bepaald gevoel mee wat overeenkomt met jouw karakter. Naast het product of dienst speelt het karakter een belangrijke rol.

Voor jou als ondernemer of merkeigenaar is het belangrijk om te weten wat je uitstraalt en hoe je overkomt. Dit geldt ook voor medewerkers van je bedrijf. Om te weten wat de organisatie uitstraalt en hoe je medewerkers overkomen is het verstandig om een karakteronderzoek te doen.
Zo een onderzoek geeft antwoord op het karakter van je merk en dus je merkidentiteit.

Van merkidentiteit naar merkpositionering
Het hebben van een merkidentiteit is één ding, maar dit vertalen naar een duidelijk positionering is lastig. Je wilt namelijk dat jouw merkidentiteit verstandelijk tussen de oren komt met een daarbij behorend gevoel.

Hoe jouw organisatie dingen doet en waar je in gelooft is namelijk het antwoord op merkpositionering. Dit zorgt dat je mensen bindt en dat ze blij met je zijn.

Een duidelijke merkpositionering komt tot uiting door de 4B’s, namelijk:

  • Belofte
  • Behoefte
  • Beleving
  • Bewijs.

Een Belofte is in mijn ogen een afspraak die je kunt waarmaken en voldoet aan de verwachtingen van je klant. De verwachtingen sluiten aan bij de Behoefte die de klant heeft. En hoe de klant dit Beleeft heeft te maken met hoe jij als ondernemer/ merk overkomt en het eventuele personeel. Het Bewijs is een tevreden klant die terugkomt voor een herhalingsaankoop of zich profileert als merkambassadeur.

Verder zijn dit de voordelen van een goede merkpositionering:

  •  Het ondersteunt in je marketingcommunicatie-uitingen.
  • Het zorgt ervoor dat klanten jou op de door jou gewenste manier zien en beleven.
  • Je kunt heel gericht aan de slag met de online vindbaarheid van jouw bedrijf.

Online vindbaarheid
Vanuit een heldere merkpositionering wordt duidelijk in welke behoefte jij je klanten voorziet en wie jouw doelgroep is. Deze twee zaken zorgt dat jij een website kunt (laten) bouwen die de doelgroep aanspreekt. Het is belangrijk om de juiste content (informatie) te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt om antwoord te krijgen en die aansluiten bij jouw merkpropositie. Op basis van zoekwoorden schrijf je de juiste content, waardoor websitebezoekers in actie komen en mogelijk tot conversie overgaan. Door SEO goed in te richten krijg je een betere positie in Google.

Wil je meer over dit onderwerp lezen of zelf aan de slag, dan adviseer ik boek ‘karaktervol positioneren’ van Marc Van Eck.

Hoe regisseer je een goede campagne?

  Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten? In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te...

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

De merkidentiteit van jouw bedrijf!

Voor een sterke merkpositionering! Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. Als ondernemer herken je vast één van deze...

Verbeter de naamsbekendheid voor méér omzet!

Door je bedrijf in de spotlights te zetten.

Hartstikke cliché; een nieuw jaar en dus ook nieuw doelstellingen! Als het goed is heb je als ondernemer je doelstellingen bepaald. Het doel meer verkopen en dus ook meer zichtbaarheid.

Om je omzetdoelstellingen te halen is zichtbaarheid een belangrijk onderdeel, want onbekend maakt onbemind. Tijd om ook aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van je bedrijf.

In dit blogartikel deel ik vier praktische tips om aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Stap 1 – Naamsbekendheid
Om op te vallen moet je merk aanwezig zijn en het liefst op een kwalitatieve manier. Communiceer vanuit de behoefte die de doelgroep heeft en wat past bij de merkpropositie van je bedrijf. Om scherp te schieten is het noodzakelijk om te weten op welke manieren je de doelgroep kunt bereiken. Regisseer de juiste middelen om aan de slag te gaan met naamsbekendheid.

Zoals je weet is het noodzakelijk om gevonden te worden, bijvoorbeeld via sociale media en in de zoekmachines. Vanuit deze kanalen kun je ze leiden naar relevante informatie over jouw merk.

Om dit te bereiken heb je een content marketing plan nodig. Met dit plan ga je consistent aan de slag met de naamsbekendheid van je merk. Verder helpt het content marketing plan helder waar je aandacht vandaan wilt halen en op welke manier. Ook vormt het de basis om je statistieken te begrijpen, zo wordt ook echt helder of de naamsbekendheid groeit. 

 Ga actief aan de slag met reputatiemanagement en zorg voor een sterk imago!

Stap 2 – Imago
Met de communicatie richting de doelgroep wil je natuurlijk zorgen dat zij geïnteresseerd of nieuwsgierig worden. In deze fase is vertrouwen belangrijk net als bewijs. Vertrouwen en bewijs tonen hoe klanten het product of de dienstverlening ervaren. Monitor daarom ook wat anderen zeggen over jouw merk. Wees actief met wat anderen communiceren over jouw merk en reageer waar het nodig is. Deze vorm van reputatiemanagement helpt of voorkomt dat onbekenden een onjuist beeld hebben of krijgen van jouw merk.

Om nog actiever om te gaan met reputatiemanagement is het ook een idee om te monitoren op maatschappelijke thema’s of issues die relevant zijn voor het merk. Hiermee kun je als merk nog sterker profileren en creëer je de kans een sterker imago op te bouwen, wat de doelgroep ook aanspreekt.

 

Er is verlangen dus tijd voor een date!

 Stap 3 – Contact

Oké tijd voor een date! Je wordt gezien, gelezen en er is een verlangen naar jouw merk. Dit is het moment van bewustwording. De geïnteresseerde staat open om verder in contact te komen en laat zich graag informeren. Jouw doel is om te voorzien in het verlangen en de behoefte. Zorg er voor dat je bent waar de potentiële klant is en biedt specifieke informatie, zodat je word herinnerd. Zorg voor een verbluffende herinnering die ook leuk is om door te vertellen, waarmee je aanzet tot actie. Afhankelijk van de type vraag of behoefte kan het nodig zijn meerdere keren aanwezig te zijn. Net als na een paar dates weet je of het true love is.  

 

 Samen met merkambassadeurs kun je verkoop stimuleren!


Stap 4 – Verkoop & merkambassadeurs

Gefeliciteerd de verkoop is tot stand gekomen. Ben je nu klaar of begint het nu? Ik zeg het laatste. Blijf in contact met je klanten en zorg dat ze enthousiast blijven. Verbonden klanten zijn namelijk goed voor je marketing. Zij zijn loyaal, praten positief en zorgen voor meer verkoop. In de beste situatie zorgen zij ook voor nieuwe klanten en zijn zij ware merkambassadeurs.

Ben je net als ik overtuigd hoe naamsbekendheid de verkoop van je bedrijf ondersteunt, werk dan samen met een marketeer die jouw verkoopafdeling kan ondersteunen met kwalitatieve content en leads.

Neem gerust contact op of laat een reactie achter als je nog vragen of toevoegingen hebt. Verder wens ik je veel succes en een goed jaar! 

 

Wel of geen Instagram?

Wil jij aan de slag met
Instagram?

 

Na Facebook schrijven blog- en nieuwssites nu artikelen over Instagram. In de totale berichtgeving over Instagram is het negatieve sentiment nog klein, heerst er meer een neutrale sfeer en zijn de positieve artikelen in een kleine meerderheid van de negatieve.

Met de hulp van de media wil jij misschien wel antwoord op je vraag: “Is Instagram geschikt voor mijn bedrijf of merk?”

In dit blogartikel deel ik vier verschillende media-items die jou op weg gaan helpen met het maken van een goed besluit.

Media-item 1

Radiofragment met influencer Thijs Holtmaat
Zo werd zaterdag 17 november Influencer Thijs Holtmaat geïnterviewd. In dit radiofragment op radio één van de NPO vertelde hij wat er nodig is om een succesvol te zijn op Instagram.

Thijs heeft een aantal handige tips om je Instagram account te laten schitteren.

Tip nummer 1: Maak content wat er mooi uitziet. Goede content als scherpe foto’s en video’s zijn hartstikke belangrijk. Voor je volgers/ fans is niks vervelender dan het zien van slechte content. Dit is reden waarom zij afhaken.

Tip nummer 2: Maak tijd om goede content te posten. Als je denkt dit doe ik er wel even bij dan heb je het mis. Het creëren van goede content kost tijd.

Tip nummer 3: Publiceer berichten die bij jouw merk passen en wat je volgers of fans interessant vinden.

Tip nummer 4: Creëer je eigen stijl.

Als aanvulling op de tips van Thijs onderstreep ik het belang van zijn tips. De eerste tip is vanzelfsprekend, maar vooral de laatste drie tips worden onderschat.

Zo zie je nog steeds bedrijven die onvoldoende tijd nemen om een bericht goed te posten op social media. Het wordt afgeraffeld of de content is van slechte kwaliteit. Dan heb ik nog niks gezegd over de identiteit van het eigen merk.

Bij deze dan tip nummer 5 van Do: Vindt en publiceer online berichten die voor je doelgroep interessant of leuk zijn. Relevante berichten vind je door te weten wat je doelgroep interessant vindt en welke passen bij jouw merkidentiteit. Denk bijvoorbeeld na welke online bronnen interessant zijn voor je doelgroep of publiceer zelf relevante artikelen.

Media-item 2

Instagram gaat nepvolgers, -reacties en -likes aanpakken
19 november publiceerde Nu.nl een artikel waarin wordt aangekondigd dat Instagram aan de slag gaat met fraude accounts. Instagram fraude accounts maken gebruik van volgers, reacties en likes die nep zijn.

Het probleem van nepperij op Instagram speelt jammer genoeg al een langere tijd en maakt het platform enigszins onbetrouwbaar. Afhankelijk van jouw doelgroep en merkidentiteit kan afwezigheid op Instagram verstandig zijn en wel om een van deze redenen:

  • Als merk is betrouwbaarheid één van de kernwaarden.
  • Jouw merk is gericht op de zakelijke markt.
  • Nep likes, reacties en volgers beïnvloeden op een negatieve manier de online resultaten wat leidt tot onbetrouwbare conversie.

Het laatste argument kan natuurlijk ook gelden voor andere online en sociale platformen.

Media-item 3

De financiële industrie achter Instagram
Dit media-item van 21 november kreeg misschien wel de meeste free-publicity in online en offline media. Nicolaas Veul heeft de financiële wereld achter Instagram onderzocht en de bevindingen vastgelegd in de documentaire #followme.  

De documentaire verhult hoe belangrijk mensen of bedrijven populariteit op Instagram vinden en sommige gaan daar heel ver in. Als je haast hebt om snel populair te worden op Instagram dan is het kopen van likes, comments en volgers een idee. Afhankelijk van je budget kun je een representatieve vorm van populariteit kopen en je Instagram account flink boosten.

Wil je geen associatie met deze vorm van groeien, dan adviseer ik je om geduld te hebben. Misschien heb je dan minder likes, comments of volgers, maar de interactie is dan wel kwalitatief.

Media-item 4

Dit item komt uit het NRC en is gepubliceerd op 22 november. Het is een interview met een Elza Wandler. Zij heeft haar eigen tassenmerk geïntroduceerd. Het is een succesverhaal waar veel ondernemers van dromen.

Anderhalf jaar na de oprichting van haar bedrijf liggen haar tassen bij zeker 100 winkels in de wereld. Zij dankt haar succes aan Instagram.

Het succesverhaal van van Elza Wandler in het kort

Na haar opleiding bij de mode-academie is deze ondernemende dame bij Levi’s aan de slag gegaan. Toen Levi’s besloot om te verhuizen naar San Francisco heeft zij besloten om voor zichzelf te beginnen.

Quote: “…Wandler wist dat ze een tas wilde maken die structuur had en toch zacht was. „Het is gemakkelijk een harde tas te maken, en het is gemakkelijk een flubberige tas te maken. Maar iets ertussenin zie je weinig….”

Het idee van tassen sprak haar aan omdat ze dan vrijer is in het ontwerpen. Zij had een duidelijk idee wat voor een tas het moest zijn en samen met een sparringpartner is haar avontuur begonnen.

Via de contacten van Levi’s was het voor haar makkelijk om een fabriek te vinden en kon de productie beginnen. Met de eerste proefmodellen ging ze twijfelen en doet ze een beetje marktonderzoek. Toen kwam ze erachter dat er eigenlijk geen ronde tassen waren. Ze dacht misschien is er wel helemaal geen vraag naar.

Ondanks de negatieve uitkomsten van het marktonderzoek kwam er een eerste presentatie in London voor drie beroemde online winkels. Twee van de drie winkels wilde haar tassenmerk exclusief verkopen. Hiermee ontstond de kans om te kijken wie het beste aanbod om haar merk zo goed mogelijk te etaleren.

Quote: ”…. Net-a-porter had het beste aanbod: een diner voor goede klanten om het merk voor stellen, twee keer een vermelding op de homepage, drie Instagram-posts, en ik mocht tien influencers kiezen die op hun kosten een tas mochten uitkiezen….”

Nog voor haar geluksmomentjes, waardoor haar bedrijf verder kon groien zegt Elza het volgende:

…Al vóór haar eerste presentatie in Londen wist ze stylist/influencer Georgia Tal te strikken voor een fotoshoot, die Tal ook op haar eigen account plaatste. Sindsdien heeft ze tassen gegeven aan een heleboel moderedacteuren, stylisten en influencers, die zich er graag mee laten fotograferen..

Haar eigen succes
Na het lezen van haar verhaal snap ik goed dat zij haar succes dankt aan Instagram. Toch kan zij haar succes aan zichzelf toewijzen. Ze wist wat ze wilde, had een sparringpartner die haar goed uitdaagde om buiten de lijntjes te denken, ze heeft doorgezet tijdens twijfelachtige momenten en wat ook belangrijk is zijn de geluksmomentjes.

Deze combinatie is hartstikke belangrijk om succesvol te zijn en omdat Instagram steeds populairder wordt is dit voor haar merk een belangrijk platform. Theoretisch had het ook een ander platform kunnen zijn.

Conclusie van Do
Aan de hand van vier media-items heb je een beeld gevormd over Instagram en mogelijk is de rode-draad van het verhaal ook helder. Het draait namelijk om:

  • Merkidentiteit;
  • de doelgroep;
  • goede content.

Dit is de basis voor je marketingcommunicatie. Als je dit helder hebt kun je goed bepalen of Instagram jouw merk ondersteunt en kun je doelstellingen bepalen om verwachtingen meetbaar te maken.

Bedenk bijvoorbeeld het volgende:

  1. Verwacht jouw doelgroep dat je aanwezig bent op Instagram?
  2. Wat is het doel en hoe ga je dit meten?
  3. Wil je enkel zichtbaar zijn of zichtbaar zijn en conversies verbeteren?
  4. Wil je een influencer zijn, waardoor je anderen kunt beïnvloeden in het maken van een keuze. 
×

Marketingstudio Do
Van prospects tot leads naar nieuwe klanten!

×