De merkidentiteit van jouw bedrijf!

Voor een sterke merkpositionering!

Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. 

Als ondernemer herken je vast één van deze situaties:

  • Een sollicitatiegesprek met een potentiële werknemer waarin de normen en waarden heel erg verschillend zijn dan die van jou.
  • Het gesprek waarin je accountmanager onvoldoende de toegevoegde waarde van jouw bedrijf of product weet te communiceren naar een ‘potentiële’ klant.
  • Het moment waarop iemand vraagt wat doet je bedrijf nu precies.

Vond je het vervelend? Lees dan dit blogartikel en ontdek hoe je deze situaties kunt voorkomen met een duidelijke merkpositionering en merkidentiteit?

Dit gaat over de merkidentiteit van jouw bedrijf!
Ooit ben je jouw bedrijf begonnen met de gedachte dit vind ik leuk, hier ben ik goed in en voor deze mensen of bedrijven bied ik een oplossing. Net als vele ondernemers heb je bepaalde verwachtingen en met jouw bedrijf ga je dit verwezenlijken. Jouw verwachtingen worden werkelijkheid en je bedrijf groeit in omzet en dus ook met medewerkers. Of komen de verwachtingen onvoldoende tot uiting bij de doelgroep of krijg je de vraag: “Wat doet of levert jouw bedrijf eigenlijk?”.

Als jouw verwachtingen onvoldoende tot uiting komen dan is dat slecht voor het product wat je verkoopt of de dienst die je verleent. Ook heeft het gevolgen voor het aantrekken van het juiste personeel die voor jouw bedrijf aan de slag gaan. Denk maar aan de voorbeeldsituaties in de introductietekst van dit artikel.

Voor, tijdens en na het leveren van een product of dienst geef jij een bepaald gevoel mee wat overeenkomt met jouw karakter. Naast het product of dienst speelt het karakter een belangrijke rol.

Voor jou als ondernemer of merkeigenaar is het belangrijk om te weten wat je uitstraalt en hoe je overkomt. Dit geldt ook voor medewerkers van je bedrijf. Om te weten wat de organisatie uitstraalt en hoe je medewerkers overkomen is het verstandig om een karakteronderzoek te doen.
Zo een onderzoek geeft antwoord op het karakter van je merk en dus je merkidentiteit.

Van merkidentiteit naar merkpositionering
Het hebben van een merkidentiteit is één ding, maar dit vertalen naar een duidelijk positionering is lastig. Je wilt namelijk dat jouw merkidentiteit verstandelijk tussen de oren komt met een daarbij behorend gevoel.

Hoe jouw organisatie dingen doet en waar je in gelooft is namelijk het antwoord op merkpositionering. Dit zorgt dat je mensen bindt en dat ze blij met je zijn.

Een duidelijke merkpositionering komt tot uiting door de 4B’s, namelijk:

  • Belofte
  • Behoefte
  • Beleving
  • Bewijs.

Een Belofte is in mijn ogen een afspraak die je kunt waarmaken en voldoet aan de verwachtingen van je klant. De verwachtingen sluiten aan bij de Behoefte die de klant heeft. En hoe de klant dit Beleeft heeft te maken met hoe jij als ondernemer/ merk overkomt en het eventuele personeel. Het Bewijs is een tevreden klant die terugkomt voor een herhalingsaankoop of zich profileert als merkambassadeur.

Verder zijn dit de voordelen van een goede merkpositionering:

  •  Het ondersteunt in je marketingcommunicatie-uitingen.
  • Het zorgt ervoor dat klanten jou op de door jou gewenste manier zien en beleven.
  • Je kunt heel gericht aan de slag met de online vindbaarheid van jouw bedrijf.

Online vindbaarheid
Vanuit een heldere merkpositionering wordt duidelijk in welke behoefte jij je klanten voorziet en wie jouw doelgroep is. Deze twee zaken zorgt dat jij een website kunt (laten) bouwen die de doelgroep aanspreekt. Het is belangrijk om de juiste content (informatie) te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt om antwoord te krijgen en die aansluiten bij jouw merkpropositie. Op basis van zoekwoorden schrijf je de juiste content, waardoor websitebezoekers in actie komen en mogelijk tot conversie overgaan. Door SEO goed in te richten krijg je een betere positie in Google.

Wil je meer over dit onderwerp lezen of zelf aan de slag, dan adviseer ik boek ‘karaktervol positioneren’ van Marc Van Eck.

De merkidentiteit van jouw bedrijf!

Voor een sterke merkpositionering! Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. Als ondernemer herken je vast één van deze...

Wel of geen Instagram?

Overweeg jij om aan de slag te gaan met Instagram? Lees dan dit blogartikel met achtergrondinformatie om de juiste keus te maken.

Verbeter de naamsbekendheid voor méér omzet!

Door je bedrijf in de spotlights te zetten.

Hartstikke cliché; een nieuw jaar en dus ook nieuw doelstellingen! Als het goed is heb je als ondernemer je doelstellingen bepaald. Het doel meer verkopen en dus ook meer zichtbaarheid.

Om je doelstellingen voor de omzet te halen is het zichtbaarheid een belangrijk onderdeel, want onbekend maakt onbemind. Tijd om ook aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van je bedrijf.

In dit blogartikel deel ik vier praktische tips om aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Stap 1 – Naamsbekendheid
Om op te vallen moet je merk aanwezig zijn en het liefst op een kwalitatieve manier. Communiceer vanuit de behoefte die de doelgroep heeft en wat past bij de merkpropositie van je bedrijf. Om scherp te schieten is het noodzakelijk om te weten op welke manieren je de doelgroep kunt bereiken. Regisseer de juiste middelen om aan de slag te gaan met naamsbekendheid.

Om op te vallen is het noodzakelijk dat je gevonden wordt bijvoorbeeld via sociale media en in de zoekmachines. Vanuit deze kanalen kun je ze leiden naar relevante informatie over jouw merk.

Om dit te bereiken heb je een content marketing plan nodig. Met dit plan ga je consistent aan de slag met je naamsbekendheid. Verder maakt het helder waar je aandacht vandaan wilt halen en op welke manier. Ook vormt het de basis om je statistieken te begrijpen, zo wordt ook echt helder of je naamsbekendheid groeit. 

 Ga actief aan de slag met reputatiemanagement en zorg voor een sterk imago!

Stap 2 – Imago
Met de communicatie richting de doelgroep wil je natuurlijk zorgen dat zij geïnteresseerd of nieuwsgierig worden. In deze fase is vertrouwen belangrijk net als bewijs. Vertrouwen en bewijs tonen hoe klanten het product of de dienstverlening ervaren. Monitor daarom ook wat anderen zeggen over jouw merk. Wees actief met wat anderen communiceren over jouw merk en reageer waar het nodig is. Deze vorm van reputatiemanagement helpt of voorkomt dat onbekenden een onjuist beeld hebben of krijgen van jouw merk.

Om nog actiever om te gaan met reputatiemanagement is het ook een idee om te monitoren op maatschappelijke thema’s of issues die relevant zijn voor het merk. Hiermee kun je als merk nog sterker profileren en creëer je de kans een sterker imago op te bouwen, wat de doelgroep ook aanspreekt.

 

Er is verlangen dus tijd voor een date!

 Stap 3 – Contact

Oké tijd voor een date! Je wordt gezien, gelezen en er is een verlangen naar jouw merk. Dit is het moment van bewustwording. De geïnteresseerde staat open om verder in contact te komen en laat zich graag informeren. Jouw doel is om te voorzien in het verlangen en de behoefte. Zorg er voor dat je bent waar de potentiële klant is en biedt specifieke informatie, zodat je word herinnerd. Zorg voor een verbluffende herinnering die ook leuk is om door te vertellen, waarmee je aanzet tot actie. Afhankelijk van de type vraag of behoefte kan het nodig zijn meerdere keren aanwezig te zijn. Net als na een paar dates weet je of het true love is.  

 

 Samen met merkambassadeurs kun je verkoop stimuleren!


Stap 4 – Verkoop & merkambassadeurs

Gefeliciteerd de verkoop is tot stand gekomen. Ben je nu klaar of begint het nu? Ik zeg het laatste. Blijf in contact met je klanten en zorg dat ze enthousiast blijven. Verbonden klanten zijn namelijk goed voor je marketing. Zij zijn loyaal, praten positief en zorgen voor meer verkoop. In de beste situatie zorgen zij ook voor nieuwe klanten en zijn zij ware merkambassadeurs.

Ben je net als ik overtuigd hoe naamsbekendheid de verkoop van je bedrijf ondersteunt, werk dan samen met een marketeer die jouw verkoopafdeling kan ondersteunen met kwalitatieve content en leads.

Neem gerust contact op of laat een reactie achter als je nog vragen of toevoegingen hebt. Verder wens ik je veel succes en een goed jaar! 

 

Wel of geen Instagram?

Wil jij aan de slag met
Instagram?

 

Na Facebook schrijven blog- en nieuwssites nu artikelen over Instagram. In de totale berichtgeving over Instagram is het negatieve sentiment nog klein, heerst er meer een neutrale sfeer en zijn de positieve artikelen in een kleine meerderheid van de negatieve.

Met de hulp van de media wil jij misschien wel antwoord op je vraag: “Is Instagram geschikt voor mijn bedrijf of merk?”

In dit blogartikel deel ik vier verschillende media-items die jou op weg gaan helpen met het maken van een goed besluit.

Media-item 1

Radiofragment met influencer Thijs Holtmaat
Zo werd zaterdag 17 november Influencer Thijs Holtmaat geïnterviewd. In dit radiofragment op radio één van de NPO vertelde hij wat er nodig is om een succesvol te zijn op Instagram.

Thijs heeft een aantal handige tips om je Instagram account te laten schitteren.

Tip nummer 1: Maak content wat er mooi uitziet. Goede content als scherpe foto’s en video’s zijn hartstikke belangrijk. Voor je volgers/ fans is niks vervelender dan het zien van slechte content. Dit is reden waarom zij afhaken.

Tip nummer 2: Maak tijd om goede content te posten. Als je denkt dit doe ik er wel even bij dan heb je het mis. Het creëren van goede content kost tijd.

Tip nummer 3: Publiceer berichten die bij jouw merk passen en wat je volgers of fans interessant vinden.

Tip nummer 4: Creëer je eigen stijl.

Als aanvulling op de tips van Thijs onderstreep ik het belang van zijn tips. De eerste tip is vanzelfsprekend, maar vooral de laatste drie tips worden onderschat.

Zo zie je nog steeds bedrijven die onvoldoende tijd nemen om een bericht goed te posten op social media. Het wordt afgeraffeld of de content is van slechte kwaliteit. Dan heb ik nog niks gezegd over de identiteit van het eigen merk.

Bij deze dan tip nummer 5 van Do: Vindt en publiceer online berichten die voor je doelgroep interessant of leuk zijn. Relevante berichten vind je door te weten wat je doelgroep interessant vindt en welke passen bij jouw merkidentiteit. Denk bijvoorbeeld na welke online bronnen interessant zijn voor je doelgroep of publiceer zelf relevante artikelen.

Media-item 2

Instagram gaat nepvolgers, -reacties en -likes aanpakken
19 november publiceerde Nu.nl een artikel waarin wordt aangekondigd dat Instagram aan de slag gaat met fraude accounts. Instagram fraude accounts maken gebruik van volgers, reacties en likes die nep zijn.

Het probleem van nepperij op Instagram speelt jammer genoeg al een langere tijd en maakt het platform enigszins onbetrouwbaar. Afhankelijk van jouw doelgroep en merkidentiteit kan afwezigheid op Instagram verstandig zijn en wel om een van deze redenen:

  • Als merk is betrouwbaarheid één van de kernwaarden.
  • Jouw merk is gericht op de zakelijke markt.
  • Nep likes, reacties en volgers beïnvloeden op een negatieve manier de online resultaten wat leidt tot onbetrouwbare conversie.

Het laatste argument kan natuurlijk ook gelden voor andere online en sociale platformen.

Media-item 3

De financiële industrie achter Instagram
Dit media-item van 21 november kreeg misschien wel de meeste free-publicity in online en offline media. Nicolaas Veul heeft de financiële wereld achter Instagram onderzocht en de bevindingen vastgelegd in de documentaire #followme.  

De documentaire verhult hoe belangrijk mensen of bedrijven populariteit op Instagram vinden en sommige gaan daar heel ver in. Als je haast hebt om snel populair te worden op Instagram dan is het kopen van likes, comments en volgers een idee. Afhankelijk van je budget kun je een representatieve vorm van populariteit kopen en je Instagram account flink boosten.

Wil je geen associatie met deze vorm van groeien, dan adviseer ik je om geduld te hebben. Misschien heb je dan minder likes, comments of volgers, maar de interactie is dan wel kwalitatief.

Media-item 4

Dit item komt uit het NRC en is gepubliceerd op 22 november. Het is een interview met een Elza Wandler. Zij heeft haar eigen tassenmerk geïntroduceerd. Het is een succesverhaal waar veel ondernemers van dromen.

Anderhalf jaar na de oprichting van haar bedrijf liggen haar tassen bij zeker 100 winkels in de wereld. Zij dankt haar succes aan Instagram.

Het succesverhaal van van Elza Wandler in het kort

Na haar opleiding bij de mode-academie is deze ondernemende dame bij Levi’s aan de slag gegaan. Toen Levi’s besloot om te verhuizen naar San Francisco heeft zij besloten om voor zichzelf te beginnen.

Quote: “…Wandler wist dat ze een tas wilde maken die structuur had en toch zacht was. „Het is gemakkelijk een harde tas te maken, en het is gemakkelijk een flubberige tas te maken. Maar iets ertussenin zie je weinig….”

Het idee van tassen sprak haar aan omdat ze dan vrijer is in het ontwerpen. Zij had een duidelijk idee wat voor een tas het moest zijn en samen met een sparringpartner is haar avontuur begonnen.

Via de contacten van Levi’s was het voor haar makkelijk om een fabriek te vinden en kon de productie beginnen. Met de eerste proefmodellen ging ze twijfelen en doet ze een beetje marktonderzoek. Toen kwam ze erachter dat er eigenlijk geen ronde tassen waren. Ze dacht misschien is er wel helemaal geen vraag naar.

Ondanks de negatieve uitkomsten van het marktonderzoek kwam er een eerste presentatie in London voor drie beroemde online winkels. Twee van de drie winkels wilde haar tassenmerk exclusief verkopen. Hiermee ontstond de kans om te kijken wie het beste aanbod om haar merk zo goed mogelijk te etaleren.

Quote: ”…. Net-a-porter had het beste aanbod: een diner voor goede klanten om het merk voor stellen, twee keer een vermelding op de homepage, drie Instagram-posts, en ik mocht tien influencers kiezen die op hun kosten een tas mochten uitkiezen….”

Nog voor haar geluksmomentjes, waardoor haar bedrijf verder kon groien zegt Elza het volgende:

…Al vóór haar eerste presentatie in Londen wist ze stylist/influencer Georgia Tal te strikken voor een fotoshoot, die Tal ook op haar eigen account plaatste. Sindsdien heeft ze tassen gegeven aan een heleboel moderedacteuren, stylisten en influencers, die zich er graag mee laten fotograferen..

Haar eigen succes
Na het lezen van haar verhaal snap ik goed dat zij haar succes dankt aan Instagram. Toch kan zij haar succes aan zichzelf toewijzen. Ze wist wat ze wilde, had een sparringpartner die haar goed uitdaagde om buiten de lijntjes te denken, ze heeft doorgezet tijdens twijfelachtige momenten en wat ook belangrijk is zijn de geluksmomentjes.

Deze combinatie is hartstikke belangrijk om succesvol te zijn en omdat Instagram steeds populairder wordt is dit voor haar merk een belangrijk platform. Theoretisch had het ook een ander platform kunnen zijn.

Conclusie van Do
Aan de hand van vier media-items heb je een beeld gevormd over Instagram en mogelijk is de rode-draad van het verhaal ook helder. Het draait namelijk om:

  • Merkidentiteit;
  • de doelgroep;
  • goede content.

Dit is de basis voor je marketingcommunicatie. Als je dit helder hebt kun je goed bepalen of Instagram jouw merk ondersteunt en kun je doelstellingen bepalen om verwachtingen meetbaar te maken.

Bedenk bijvoorbeeld het volgende:

  1. Verwacht jouw doelgroep dat je aanwezig bent op Instagram?
  2. Wat is het doel en hoe ga je dit meten?
  3. Wil je enkel zichtbaar zijn of zichtbaar zijn en conversies verbeteren?
  4. Wil je een influencer zijn, waardoor je anderen kunt beïnvloeden in het maken van een keuze.