Select Page

 

 

Heb je als architect zicht op de marketingomgeving van je bureau? De marketingomgeving bestaat uit drie omgevingen waarin in je als architectenbureau wel of geen invloed op uit kunt oefenen. Denk dan bijvoorbeeld aan de:

– Eigen organisatie en hoe deze wordt geleid (micro).
– Branche/ bedrijfstak waarin je als bureau meebeweegt in de veranderingen die plaatsvinden (meso).
– Macro-omgeving waarin je als bureau geen invloed op uit komt oefenen en toch rekening mee dient te houden.

Het nut van een inzichtelijke marketingomgeving
Maak de marketingomgeving inzichtelijk voor je architectenbureau en ontdek waar kansen en bedreigingen bevinden. Het laat precies zien waar je als architectenbureau goed in bent en wat er nodig is om succesvol te blijven.

In dit blog deel ik vier stappen om de marketingomgeving van je architectenbureau inzichtelijk te maken en toe te passen. 

Stap 1 – Start met de organisatie
Zet de eigen organisatie eerst in de schijnwerpers om te zien waar je als architectenbureau sterk en zwak in bent. Het McKinsey 7S managementmodel kun je hiervoor gebruiken.

Afbeelding: https://www.calltheone.com/nl/consultants/7s-model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.calltheone.com/nl/consultants/7s-model

Dit model gaat uit van 3 harde factoren (strategie, structuur en systemen) en 4 zachte factoren (vaardigheden, personeel, leiderschapsstijl en gedeelde waarden.).

In dit model moeten alle factoren met elkaar in balans zijn. Zoals je ziet is de factor ‘shared values’ oftewel gedeelde waarden het centrum van dit model. Gedeelde waarden is de verbinding tussen de harde en zachte factoren. Gedeelde waarden presenteren de normen en waarden van het architectenbureau, zoals; gedrag, betrokkenheid, uitstraling en visie. 

Stap 2 – Onderzoek de directe omgeving waarin het architectenbureau actief is (meso)
Na het in kaart brengen van de eigen organisatie is het belangrijk om directe omgeving in zicht te hebben. Denk dan aan concurrentie, leveranciers, klanten en andere soorten stakeholders.

Als architectenbureau is het belangrijk om de directe omgeving goed te onderhouden en te monitoren. Door online monitoring kun je bijvoorbeeld ongemerkt concurrentie volgen op online en social media. Ook kun je door online en social media monitoring verbinden met (grote) ‘potentiële opdrachtgevers.

Door structureel te monitoren worden veranderingen duidelijk gemaakt. Het geeft je als architectenbureau meer controle over de marketingcommunicatie in je bedrijfstak. De informatie uit dit onderzoek kun je ook in het voordeel toepassen voor marketingcommunicatie.

Stap 3 – Maak de macro-omgeving inzichtelijk
Als architect kun je geen directe invloed uitoefenen op de macro omgeving. De veranderingen in de macro-omgeving gaan over demografische, economische, sociaal-cultureel, ecologisch en politiek, juridische omstandigheden. Omdat deze omstandigheden onmogelijk te beheersen zijn is het wel mogelijk om er naar te handelen.

Door de macro-omgeving inzicht te hebben is het mogelijk om in te spelen op veranderingen en kansen of bedreigingen te ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan de vergrijzing in Nederland. Hoe kun je als architect de vergrijzing als kans benutten en wat is een mogelijk woonconcept voor de randstad waar bevolkingsdichtheid hoog is?

Stap 4 – Marketingcommunicatie
Door de uitkomsten uit de eerste vier stappen te bundelen heb je een uitstekende basis voor de marketingcommunicatie van je architectenbureau.

Deze bundeling maakt duidelijk waar je als architectenbureau goed en minder goed in bent. Ook geeft het een beeld wat de kansen en bedreigingen zijn voor je architectenbureau. Verder biedt de informatie ondersteuning in besluitvorming zodat de factoren (7S model van Mc Kinsey) in balans blijven en de verandering(en) in omstandigheden (marketingomgeving) als minder heftig worden ervaren.

Met een duidelijke visie op de marketingomgeving kun je als architectenbureau de marketingcommunicatie van je bureau goed regisseren. Het biedt kansen om in te haken op relevante ontwikkelingen (contentmarketing), het zorgt voor heldere kwalitatieve communicatie en maakt je als architectenbureau minder kwetsbaar wat goed is voor de reputatie van je bureau. 

Heb je na het lezen van dit blog nog opmerkingen of toevoegingen laat het dan weten via comments. 

×