Select Page

Voor een sterke merkpositionering!

Wie je bent of wat je doet bepaalt de identiteit van je merk. Hetzelfde geldt voor je personeel. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf en pas dit toe voor een sterke merkpositionering. 

Als ondernemer herken je vast één van deze situaties:

  • Een sollicitatiegesprek met een potentiële werknemer waarin de normen en waarden heel erg verschillend zijn dan die van jou.
  • Het gesprek waarin je accountmanager onvoldoende de toegevoegde waarde van jouw bedrijf of product weet te communiceren naar een ‘potentiële’ klant.
  • Het moment waarop iemand vraagt wat doet je bedrijf nu precies.

Vond je het vervelend? Lees dan dit blogartikel en ontdek hoe je deze situaties kunt voorkomen met een duidelijke merkpositionering en merkidentiteit?

Dit gaat over de merkidentiteit van jouw bedrijf!
Ooit ben je jouw bedrijf begonnen met de gedachte dit vind ik leuk, hier ben ik goed in en voor deze mensen of bedrijven bied ik een oplossing. Net als vele ondernemers heb je bepaalde verwachtingen en met jouw bedrijf ga je dit verwezenlijken. Jouw verwachtingen worden werkelijkheid en je bedrijf groeit in omzet en dus ook met medewerkers. Of komen de verwachtingen onvoldoende tot uiting bij de doelgroep of krijg je de vraag: “Wat doet of levert jouw bedrijf eigenlijk?”.

Als jouw verwachtingen onvoldoende tot uiting komen dan is dat slecht voor het product wat je verkoopt of de dienst die je verleent. Ook heeft het gevolgen voor het aantrekken van het juiste personeel die voor jouw bedrijf aan de slag gaan. Denk maar aan de voorbeeldsituaties in de introductietekst van dit artikel.

Voor, tijdens en na het leveren van een product of dienst geef jij een bepaald gevoel mee wat overeenkomt met jouw karakter. Naast het product of dienst speelt het karakter een belangrijke rol.

Voor jou als ondernemer of merkeigenaar is het belangrijk om te weten wat je uitstraalt en hoe je overkomt. Dit geldt ook voor medewerkers van je bedrijf. Om te weten wat de organisatie uitstraalt en hoe je medewerkers overkomen is het verstandig om een karakteronderzoek te doen.
Zo een onderzoek geeft antwoord op het karakter van je merk en dus je merkidentiteit.

Van merkidentiteit naar merkpositionering
Het hebben van een merkidentiteit is één ding, maar dit vertalen naar een duidelijk positionering is lastig. Je wilt namelijk dat jouw merkidentiteit verstandelijk tussen de oren komt met een daarbij behorend gevoel.

Hoe jouw organisatie dingen doet en waar je in gelooft is namelijk het antwoord op merkpositionering. Dit zorgt dat je mensen bindt en dat ze blij met je zijn.

Een duidelijke merkpositionering komt tot uiting door de 4B’s, namelijk:

  • Belofte
  • Behoefte
  • Beleving
  • Bewijs.

Een Belofte is in mijn ogen een afspraak die je kunt waarmaken en voldoet aan de verwachtingen van je klant. De verwachtingen sluiten aan bij de Behoefte die de klant heeft. En hoe de klant dit Beleeft heeft te maken met hoe jij als ondernemer/ merk overkomt en het eventuele personeel. Het Bewijs is een tevreden klant die terugkomt voor een herhalingsaankoop of zich profileert als merkambassadeur.

Verder zijn dit de voordelen van een goede merkpositionering:

  •  Het ondersteunt in je marketingcommunicatie-uitingen.
  • Het zorgt ervoor dat klanten jou op de door jou gewenste manier zien en beleven.
  • Je kunt heel gericht aan de slag met de online vindbaarheid van jouw bedrijf.

Online vindbaarheid
Vanuit een heldere merkpositionering wordt duidelijk in welke behoefte jij je klanten voorziet en wie jouw doelgroep is. Deze twee zaken zorgt dat jij een website kunt (laten) bouwen die de doelgroep aanspreekt. Het is belangrijk om de juiste content (informatie) te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt om antwoord te krijgen en die aansluiten bij jouw merkpropositie. Op basis van zoekwoorden schrijf je de juiste content, waardoor websitebezoekers in actie komen en mogelijk tot conversie overgaan. Door SEO goed in te richten krijg je een betere positie in Google.

Wil je meer over dit onderwerp lezen of zelf aan de slag, dan adviseer ik boek ‘karaktervol positioneren’ van Marc Van Eck.

De zin en onzin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes

De zin en onzin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes

Sinds de zomer ben ik lid van een bedrijfsmatig Whatsapp groepje. De groep is opgericht voor ondernemers die elkaar ondersteunen op social media. Een leuk initiatief en handig voor de zichtbaarheid van je merk. Zo goed als dagelijks worden de updates in een Whatsapp...

In 5 stappen je marketingrapport ontwerpen

In 5 stappen je marketingrapport ontwerpen

Met dagelijkse regelmaat ondersteun ik ook klanten van iMonitoring om de online en social media inspanningen inzichtelijk te maken. Het maken van rapporten is voor creatieve marketeers vaak een ondergeschoven activiteit. Dat is best jammer, want hoe tof is het om de...

Digitaliseren in een stroomversnelling door corona

Digitaliseren in een stroomversnelling door corona

    Zie jij de coronaperiode als een kans om digitalisering in je bedrijf te optimaliseren door medewerkers hierin te enthousiasmeren en het digitale klantcontact te professionaliseren, zonder dat dit ten koste gaat van beleving? Mogelijk ontstaat er een...

Zes competenties voor architecten

Zes competenties voor architecten

    Via Whatsapp spreek ik met een vriendin, zij woont in een nieuwbouwwijk. Ze schrijft: “Om ons huis heen wordt nog fanatiek gebouwd, het lijkt hier net alsof er niets aan de hand is.” Ondertussen weten we allebei dat er zeker een ander beeld aanwezig is...

Coronacrisis; overleven, zekerheid en veiligheid

Coronacrisis; overleven, zekerheid en veiligheid

    Op vrijdag de 13e werd ik gebeld door mijn MS verpleegkundige over de te lage waarden van mij witte bloedcellen (lymfocyten) en het verzoek om even te stoppen, want ik ben hierdoor kwetsbaarder tegen het coronavirus. Toen ik op maandag (16/3) werd gebeld door...

De marketingomgeving van een architectenbureau

De marketingomgeving van een architectenbureau

    Heb je als architect zicht op de marketingomgeving van je bureau? De marketingomgeving bestaat uit drie omgevingen waarin in je als architectenbureau wel of geen invloed op uit kunt oefenen. Denk dan bijvoorbeeld aan de: - Eigen organisatie en hoe deze wordt...