Select Page

Sinds de zomer ben ik lid van een bedrijfsmatig Whatsapp groepje. De groep is opgericht voor ondernemers die elkaar ondersteunen op social media. Een leuk initiatief en handig voor de zichtbaarheid van je merk. Zo goed als dagelijks worden de updates in een Whatsapp bericht gedeeld met de vraag om te reageren via een like, share of een geschreven reactie. Deze zijn goed voor de organische (gratis) zichtbaarheid. Na drie maanden merk ik bij mezelf dat het ik minder leuk vind als verwacht en met mij zijn er ook anderen, zij hebben de groep verlaten. Nu ik zo aan het schrijven heb ik ook besloten om de groep te verlaten.

Deze update gaat dan ook over de zin en onzin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes. Lees vooral verder als jij twijfelt, jezelf afvraagt of het bij je past en of je op deze manier je merk kwalitatief vertegenwoordigd.

De zin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes
Als uitgangspunt ga ik er vanuit dat een persoon uit je zakelijke omgeving ‘gewoon’ een Whatsapp groepje start en via zijn of haar smartphone de uitnodiging verstuurd om mee te doen. Na het ontvangen van de uitnodiging besluit je om mee te doen. Door mee te doen worden je berichten op social media gehoord. De mensen uit de groep geven reacties en het organische bereik (zichtbaarheid) van je merk groeit. Deze manier van marketing ondersteunt:

– Gratis zichtbaarheid (free publicity).
– Een besparing op advertentiekosten.
– De benadering van een algemene doelgroep.
– Iemand belangeloos helpen.

Terwijl je jouw social media updates onder de aandacht brengt in de Whatsapp groep stromen de likes, shares en reacties binnen. De zichtbaarheid neemt toe en het bereik van je merk wordt voor een korte periode vergroot. Hartstikke mooi toch? Door ervaring ben ik erachter gekomen dat deze manier van marketing eigenlijk onzin is. Lees verder als je wilt weten waarom.

Wat is dan de onzin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes?
Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, gelukkig heb ik wel wat geleerd van deze ervaring. De onzin van bedrijfsmatige Whatsapp groepjes komt voort uit de volgende problemen (issues); 

– Onvoldoende dekking van de doelgroep.
– Te weinig geschreven reacties of variaties in interactie.
– Opvallende stijging van aantal likes en shares ten opzichte van andere updates.
– De type mensen die reageren op de berichten.

Onvoldoende dekking van de doelgroep
Toen ik lid werd van de Whatsapp groep had ik geen zicht op de type groepsleden. Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ‘oh wat een goed idee en mooi als ik op deze manier de marketing wat kracht kan bijzetten’. Eens per maand deelde ik een social media update in de Whatsapp groep en het gevolg was een stijging in zichtbaarheid. Zoals ik werd ondersteunt met de groep ondersteunde ik ook de groepsleden. Toen kwam het moment dat ik een social media update kreeg voorgeschoteld waar ik helemaal geen affiniteit mee had. Ik twijfelde, zal ik reageren? Ik heb toch gedaan, want de ander steunde mij ook. Toch dacht ik; Mijn like heeft totaal geen relevantie voor de zichtbaarheid van haar merk.

Waarom heeft mijn like geen nut? Dit komt omdat ik geen doelgroep ben voor haar merk. Kun je voorstellen dat je ergens ‘positief’ op reageert waar je eigenlijk geen aandacht en interesse voor hebt? Het positieve antwoord geldt alleen wanneer je iemand iets gunt. Dit is natuurlijk hartstikke lief, maar heeft het ook echt nut? Ik heb daar mijn twijfels bij.

Onvoldoende ‘echte’ reacties of interactie
Als je op social media een update deelt dan wil je eigenlijk echte reacties; mensen die vragen stellen, opmerkingen plaatsen en complimenten geven. Bij de social media updates die ook in de Whatsapp groep werden gedeeld miste ik de echte reacties op social media. Hartstikke leuk om 30 duimpjes te krijgen, maar hoe geloofwaardig zijn deze duimpjes als de echte reacties minimaal zijn of geen verhouding hebben tot de 30 duimpjes. Bedenk dus goed hoe kwalitatief de reacties en interacties zijn die leden van de Whatsapp groep geven op je social media updates.

Opvallende stijging van likes en shares
Het is prettig als het aantal likes en shares toeneemt. Het is alleen vreemd als de stijging ineens heel plotseling is en geen verhouding heeft tot voorgaande likes en shares. Je zou bijna denken dat de likes en shares zijn gekocht voor je social media updates. Ook hierin geldt; denk na wat de toegevoegde waarde is en welk effect dit heeft op de reputatie die je aan het opbouwen bent of wat dit doet voor het imago van je merk.

Welk type mens (hoort) te reageren op je berichten?
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Als persoon ben ik nogal nuchter, verbind ik het liefst met mensen die een beetje sfeer maken en die besluiten maken waarin gevoel en gezond verstand in verhouding zijn. Als ik dan ‘positief’ reageer op personen die hier vanaf afwijken dan komt dat raar over. Dit is geen afwijzing, dit heeft te maken dat ik geen affiniteit heb met wat zij doen. Om geloofwaardig te zijn is het belangrijk dat mensen (doelgroep) reageren die passen bij je merk. Denk dan aan hoe je communiceert en waar je in gelooft.

Tot slot nog een opmerking. Het ontbreken van likes, shares en andere vormen van interactie op social media wordt sterk beïnvloed door algoritmes. Het kan wel zijn dat mensen jouw updates zien, maar om de redenen die ik heb aangegeven geen reactie geven, het is geen onwil. Als je vindt dat jouw updates te weinig resultaat opleveren richting de doelgroep bedenk dan oplossingen hoe je dit kunt omzeilen, zonder dat dit een negatief effect heeft op de reputatie/ geloofwaardigheid.

×