Select Page

 

 

Zie jij de coronaperiode als een kans om digitalisering in je bedrijf te optimaliseren door medewerkers hierin te enthousiasmeren en het digitale klantcontact te professionaliseren, zonder dat dit ten koste gaat van beleving? Mogelijk ontstaat er een nieuw verdienmodel door digitalisering, omdat de afdelingen marketing en sales nieuwe of meer inzichten krijgen.

Belangrijk is dat digitalisering breed wordt gedragen in de organisatie en weet je ook welke hosting- of cloudleverancier er voor zorgt dat je systemen blijven draaien?

Corona veroorzaakt dat het accepteren van digitalisering noodzakelijk is. Het nieuwe normaal is begonnen; we gaan meer thuiswerken, op afstand vergaderen en digitalisering inzetten voor online events. Ondanks het capaciteitsprobleem van te weinig mensen met digitale kennis en expertise is het ook tijd om te investeren.

In publicaties over digitalisering wordt 1 op 4 van deze publicaties gelinkt aan corona. Deze cijfers zijn gebaseerd op de hoeveelheid (2.254) publicaties die tussen 25 mei en 30 augustus 2020 zijn verschenen op nieuwssites en weblogs.

In deze update word je geïnformeerd over organisaties die digitalisering in een stroomversnelling hebben opgepakt of als een verkoopkans zien. Ik deel 7 inzichten die je gaan helpen met de digitalisering van je organisatie.

7 inzichten die je als ondernemer gaan helpen in digitalisering

1. De slimste jongens uit de klas

KPN en Microsoft gaan samenwerken om bedrijven te ondersteunen met hun digitale transformatie. Door hun schaalbare oplossingen voor digitale verbinding hebben zij een sterke positie om de markt te benaderen. Voor een snelle adoptie/acceptie van de producten worden ook diensten aangeboden. Door de diensten samen met de producten te verkopen ontstaat er klantbinding en neemt de kans af dat klanten na verloop van tijd weggaan.

Slim samenwerken
Net als KPN en Microsoft kun je ook slimme samenwerkingen aangaan op het gebied van digitalisering. Kijk eens in je eigen netwerk en bekijk wie jouw diensten of producten aanvult en hoe je dit kunt digitaliseren.

2. Digitale diensten om communicatie te ondersteunen

In de publicatie uit het AD wordt de BMW-baas geïnterviewd. In de eerste paar alinea’s van het artikel gaat het over de digitalisering van BMW. Er is aandacht voor medewerkers, dealers en de klanten van BMW.

Zo hebben ze bij BMW:

– In een korte tijd de private-lease contracten volledig gedigitaliseerd, wat een slimme oplossing is om de verkoop door te laten gaan.

– De verbonden apps van BMW en Mini verbeterd om informatie over de auto naar de klant te versturen als het gaat over laadinformatie of als het tijd is voor een servicebeurt.

– Geïnnoveerd in E-zones; een gebied waarin plugin Hybrides automatisch elektrisch gaan rijden en waarin data wordt verzameld over het rijgedrag in deze gebieden.  

Tijd effectief benutten
BMW laat hiermee zien dat de coronaperiode een goed moment is om te investeren in digitalisering. Zij laten zien hoe je tijd effectief benut en slim zijn voorbereid op het nieuwe normaal. 

Bedenk wat je kunt digitaliseren en laat zien hoe je deze periode gebruikt om vooruit te kijken. Denken in oplossingen die ondersteunt worden door digitalisering zijn zeker toekomstbestendig. 

3. Voetbal en het nieuwe normaal

Op Emerce is er aandacht voor de samenwerking tussen SAS en #11 van de KNVB. In de publicatie wordt gerefereerd naar de live talkshow over: “Hoe ziet onze wereld er post-corona uit?”. In deze talkshow gaat het over de samenwerking tussen SAS en #11 en worden vraagstukken als: 

– Hoe ziet de voetbalwereld er post-corona uit?
– Hoe zit het met de digitalisering van het voetbal?
– Hoe kun je een kleine groep mensen makkelijk verplaatsen in een stadion?

Oplossingen voor offline events
Tijdens de live talkshow bij het innovatiecentrum van de KNVB worden oplossingen besproken om bijvoorbeeld de beleving nog beter te digitaliseren voor de thuiskijker. De voetbalwedstrijd als online event is zeker een optie en biedt ook verdienmodellen.

Wil je de talkshow zien ga dan naar de website van Sas.com.

4. Drie aanbevelingen om stappen te maken in de digitale transformatie van een organisatie

In de publicatie uit Executive people is er aandacht voor digitale transformatie in het post-corona tijdperk voor organisaties. Zij delen drie aanbevelingen die ik hieronder heb samengevat.

1. Geef marketing- en salesteams van een organisatie belangrijke inzichten wat helpt om betere klantenservice te bieden. Zo kun je kun je bijvoorbeeld een omnichannel-benadering van klantinteracties realiseren, de data-punten verbinden en alle informatie over een klant op één plek samenbrengen.

2. Maak de juiste beslissingen door data-analyse. Zorg dat data binnen een organisatie wordt gedemocratiseerd en niet alleen inzichtelijk is voor senior management, de data scientist en andere IT-professionals.

Zo heeft de wereldwijde online marktplaats Etsy software ingezet om inzicht te krijgen in de klantvraag. Hierdoor hebben zij verkopers geholpen om het verschil in vraag en capaciteit op te lossen door proactief klanten te informeren.

3. Neem werknemers mee in de digitale veranderingen. Vraag, luister en betrek medewerkers in de veranderingen. Zo kun je in een-op-een contact vragen hoe digitalisering de verandering van werkzaamheden heeft beïnvloed. En kom je te weten wat er beter of slechter is geworden.

5. Digitale introductie dag voor studenten of een alternatief voor sollicitaties! 

In het AD wordt er aandacht besteed hoe Damen Shipyards in Gorinchem op een slimme manier de introductiedag voor 60 studenten faciliteert, namelijk door een online-escaperoom. De online-escaperoom is gebouwd voor de introductiedag van zestig studenten van de opleiding Maritieme Techniek. Een leuke interactieve toepassing voor de start van een studie.

Digitalisering en werving & selectie van  nieuwe medewerkers
Zo iets vergelijkbaars is natuurlijk ook mogelijk voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. De sollicitanten die als eerst de online-escape room verlaat wordt uitgenodigd voor een gesprek.  

6. Optimaliseer het digitaliseringproces en maak het effectiever of waardevoller

In een interview op Emerce met de managing partner van Mindcampus wordt duidelijk hoe digitalisering standaard werkzaamheden heeft geautomatiseerd. Om problemen te voorkomen kregen medewerkers een snelle cursus om digitaal vaardig te zijn. Deze volgorde heeft er voor gezorgd dat medewerkers meer tijd hebben voor een-op-een klantcontact.

Tot slot hebben zij geïnvesteerd in een marketing cloud platform, wat het mogelijk maakt om geautomatiseerd gepersonaliseerde content te communiceren naar nieuwe klanten.

De juiste digitale oplossingen voor je organisatie
Bij MindCampus hebben ze gekozen voor een oplossing wat goed past bij de organisatie en waarmee het mogelijk is om te snel te reageren. Onderzoek wat bij je organisatie past door methode en manier van werken te ervaren. Door kleine stappen te zetten kom je als organisatie erachter wat het werk effectiever of waardevoller maakt. 

7. Kies de juiste hosting- of cloudleverancier

Computable expert Robert van der Meulen schrijft een artikel over het versnelde digitaliseringsproces. In zijn artikel refereert hij naar een rapport van Arthur D. Little over de impact van corona op de internetsector. Belangrijk in dit artikel zijn de hosting- en cloudleveranciers. Zij moeten als nooit te voren de infrastructuur op orde hebben.

Wat betekent het digitaliseringsproces voor je organisatie?
Het digitaliseringsproces betekent ook dat je mensen aan boord moet hebben die begrijpen hoe hosting en clouddiensten werken. Afhankelijk van de type organisatie kan het goed zijn om deze experts in dienst te hebben.

Een andere oplossing is om een leverancier te vinden die je hierin gaat ondersteunen. Omdat dataserverparken vaak moeilijk toegankelijk zijn is het belangrijk dat mensen ook weten hoe ze op afstand een probleem weten op te lossen of beter nog weten te voorkomen. Bekijk daarom goed welke hosting- of cloudleverancier het beste bij je past.

×