Wil je een campagne starten en ben je benieuwd hoe je deze goed kunt voorbereiden op basis van feiten?

In dit blogartikel wordt uitgelegd hoe je een campagne kunt voorbereiden, wat je dient te weten en is het belangrijk om doelstelling van de campagne te formuleren. Zo krijg je in dit blogartikel antwoord op vragen als:

  • Hoe zorg je er eigenlijk voor dat een campagne succes heeft?
  • Wat motiveert de doelgroep, wat spreekt ze aan en waar kun je de doelgroep vinden?

Informatie verzamelen
Om te beginnen heb je basisinformatie nodig. Bedenk welke producten of diensten die van jouw vervangen en gebruik deze om de populariteit inzichtelijk te maken. Ook is het goed om informatie te hebben over onderwerpen die verband houden met jouw aanbod. Ben je bijvoorbeeld een aanbieder van duurzaam kantoormeubilair denk dan ook aan onderwerpen zoals circulariteit, recycling en Co2. 

Verzamel informatie over concurrentie ter vergelijking en breng problemen oftewel kwesties in kaart.

Door voldoende informatie (data) te verzamelen kom je te weten:

  • Waar wordt veel over gesproken, door wie en op welke platformen.
  • Hoe mensen communiceren over de onderwerpen, wat vinden ze er van en zijn ze positief of negatief.
  • Welke producten, diensten of onderwerpen zijn het populairst en kun je toepassen in je campagne.
  • Hoe de concurrentie online vertegenwoordigd is, wat zij communiceren en is het mogelijk om de sterke eigenschappen van jouw bedrijf af te zetten tegen die van de concurrenten.

Analyseren
Vervolgens breng je de verzamelde informatie in kaart door analyse. Afhankelijk hoe je data hebt verzameld kun je in Excel of met analyse tools de informatie inzichtelijk maken. Ook is het handig om de advertentie tools van social media te raadplegen.

Voor het project heb ik een analyse tool gebruikt om zo veel mogelijk informatie te verzamelen van het internet. Een analyse tool maakt het eenvoudiger om te analyseren en het geeft de mogelijkheid om de informatie naar Excel te exporteren.

Kwantitatieve analyse
In de analyse maak ik onderscheid tussen een kwantitatieve en kwalitatieve analyse. Kwantitatief is:

  • De hoeveelheid berichten.
  • Van welke platformen zijn de berichten verzameld.
  • Welke onderwerpen zijn het populairst.
  • Hoe is het sentiment oftewel wat is de verhouding tussen positief en negatief.
  • Welke hashtags worden het meest gebruikt in relatie tot de onderwerpen.
  • En in welke gemeenten zijn de populaire onderwerpen het meest besproken.

Kwalitatieve analyse
De kwalitatieve analyse geeft inzicht over de doelgroep en de markt. Ook geeft het antwoord op wat de doelgroep in beweging brengt en wat de interesses zijn. Voor dit deel heb ik ook Facebook advertising geraadpleegd.

Facebook advertising
De kwantitatieve uitkomsten heb ik toegepast om het potentieel bereik in kaart te brengen en om het aantal conversies in te schatten. Hiervoor gebruikte ik de meest populaire onderwerpen en de gemeenten waar over de populaire onderwerpen werd gesproken. Op basis van feitelijke informatie krijg je dan een goede inschatting en kun je ook budget gaan bepalen.

Social media
Zo zijn de meest voorkomende social media platformen geanalyseerd die in dit onderzoek voorkomen.

Zo werd duidelijk dat Facebook en Instagram veelal vertegenwoordigd worden door moeders die voor een duurzaam leven kiezen (zie onderstaande afbeelding). 

En wordt Twitter vooral vertegenwoordigd door politieke personen/ partijen en merken die met duurzaamheid bezig zijn.

Online media
Naast de sociale media zijn ook de online media als weblogs en nieuwssites interessant voor de campagne. Uit de kwantitatieve analyse werd duidelijk welke bronnen het meest communiceerde, zie onderstaande afbeelding.

Voor de campagne heb ik geadviseerd om te informeren wat het kost om in deze bronnen te adverteren.

Inhoud
Met behulp van de populaire onderwerpen heb ik specifieke publicaties van betrouwbare bronnen geraadpleegd en gelezen om de issues, thema’s en de kern van de campagne extra te benadrukken.

Tot slot
Of het nu gaat om een kleine of grote campagne het is belangrijk om te weten wat er speelt. Als je met een campagne start moet je weten waar je de doelgroep kunt bereiken, op welke onderwerpen en op het juiste moment.

Wat ik nu heb gedaan is nog maar het begin. Voor een goede campagne dien je karakters van de doelgroep oftewel het type persoon in beeld te hebben. Ook is de campagnestrategie belangrijk, het moet passen bij jouw bedrijf.

Is het bijvoorbeeld de moeite waard om de directe concurrentie aan te gaan of kies je liever voor een strategie waar de sterke eigenschappen van je bedrijf tot uiting komen? Met het laatste kun je bijvoorbeeld een eigen nieuwe vraag creëren die lastig te kopiëren is voor concurrentie.

 

Wat is de customer journey van jouw doelgroep?

  Customer journey is een chique woord voor klantreis. Om je doelgroep en je klanten te begrijpen is het handig om deze in kaart te brengen. Met de customer journey maak je inzichtelijk wat de behoeften zijn van de doelgroep oftewel je ‘toekomstige’ klant. Om...

×

Marketingstudio Do
Van prospects tot leads naar nieuwe klanten!

×