Met dagelijkse regelmaat ondersteun ik ook klanten van iMonitoring om de online en social media inspanningen inzichtelijk te maken. Het maken van rapporten is voor creatieve marketeers vaak een ondergeschoven activiteit. Dat is best jammer, want hoe tof is het om de creatieve uitingen meetbaar te maken voor online zichtbaarheid, interactie en websitetraffic? Verder is het toch ook prettig om management professioneel te informeren met een rapport over de behaalde resultaten?

In dit blog laat ik zien hoe ik of jij met iMonitoring rapporten kunt instellen om de online en social media inspanningen meetbaar te maken.

O ja zijn de afbeeldingen te klein, klik er dan op om ze te vergroten. 

Stap 1 – Koppel Google analytics en social media
Na het koppelen van je Google analytics en je social media accounts met iMonitoring worden de gegevens verzameld voor het aantal websitebezoekers, aantal verzonden berichten en het totaal aantal fans/ volgers op social media.De totalen tonen hoe de resultaten zijn in een bepaalde periode en vergelijkt de toe- of afname ten opzichte van de vorige periode.

Stap 2 – Maak fans/ volgers inzichtelijk per social media platform
Om het totaal aantal fans/ volgers inzichtelijk te maken kies je voor ieder social media platform een widget. Een widget is een element/ onderdeel wat je gebruikt om het rapport te vullen. Door widgets toe te voegen kun je per social media platform zien hoeveel fans/ volgers of likes een account heeft.  Zo heb ik voor social media vier widgets toegevoegd. 

In plaats van naar ieder social media account te gaan kun je het op deze manier makkelijk bij elkaar zetten en wordt het automatisch voor je bijgehouden. Je hoeft het maar één keer in te richten.

Stap 3 – Resultaten van verzonden berichten inzichtelijk maken
Naast het inzichtelijk maken van het aantal fans, volgers en likes wil je ook weten wat de resultaten zijn van de updates die zijn verzonden. Om dit te doen kies je widgets voor hoeveel:

– Mensen de berichten mogelijk hebben gezien.
– Likes/ interacties de verzonden berichten hebben gekregen.
– Updates aan de favorieten zijn toegevoegd.
– Verzonden berichten er door anderen zijn gedeeld.

De laatste drie punten kun je verder uitdiepen, de vraag is alleen hoe relevant dit is voor het management.

Stap 4 – websitetraffic meten
Hoe goed social media werkt voor websitetraffic kom je te weten als je het in kaart brengt. Kies daarom voor social media bronnen die traffic realiseren naar de website en scheid dit van online media. Online media zijn websites, zoekmachines en direct verkeer naar de website. Misschien kom je er wel achter dat social media maar verantwoordelijk is voor een kleine groep van de websitebezoekers en blijkt Google veel belangrijker.

Verder kun je zien welke browser de websitebezoeker gebruikt, handig om te weten en om er voor te zorgen dat je website snel blijft functioneren.

Stap 5 – rapporteren
Als je het rapport hebt gemaakt, wat resultaten helder maakt, dan kun je deze met iMonitoring makkelijk versturen of zelfs automatiseren. Zoals geschreven kun je het rapport in één keer opmaken en bewaren om het vervolgens periodiek te versturen. Als je wilt kun je het rapport ook in eigen huisstijl opmaken, zie onderstaand voorbeeld. 

Vanuit iMonitoring kun je het rapport handmatig exporteren naar een PDF bestand of direct als PDF bestand e-mailen. Wil je het automatiseren dan vink je de optie om het rapport periodiek te e-mailen. Zo kun je voor ieder rapport bepalen wie wat ontvangt en wanneer. 

Tot slot 
Het meten van de online en social media zichtbaarheid is één van de mogelijkheden wat iMonitoring biedt. Wil je social media management ook vanuit één omgeving uitvoeren dan biedt iMonitoring daar ook een oplossing voor. Veel succes! 

×