Heb je een Instagram account om aan de zichtbaarheid van je bedrijf of merk te werken en valt het resultaat tegen? Lees dan dit blog met hoe je het resultaat eenvoudig kunt verbeteren met hashtags.

In een blog van bijna twee jaar geleden, wel of geen Instagramdeelde ik inzicht voor wie het nut heeft om met dit platform aan de slag te gaan. In de tussentijd is Instagram qua populariteit gigantisch gegroeid. Begin dit jaar werd duidelijk dat Instagram met 710duizend gebruikers is gestegen naar 3,4 miljoen gebruikers. Voor merken dus wel een goede reden om zichtbaar te zijn op Instagram.

Hashtags
Wil je gevonden of gezien worden op Instagram dan is het gebruik van hashtags aan te raden. Hashtags zijn woorden of omschrijvingen. Ze worden gebruikt om gevonden te worden. Stel je zoekt op #vakantie dan worden openbare foto’s en video’s getoond. Vaak worden er meerdere hashtags op Instagram gebruikt. Het is belangrijk om de juiste hashtags te vinden en ze toe te passen bij je Instagram updates.

Hoe kom je erachter welke hashtag regelmatig wordt gebruikt en welke andere hashtags zijn ook relevant?

Onderzoek je hashtags
Heb je een hashtag in gedachten? Gebruik deze op Instagram om handmatig onderzoek te doen naar de populariteit van de hashtags.Dit werkt heel eenvoudig, zie de afbeelding hieronder.

Omdat de populariteit van hashtags op Instagram regelmatig veranderd is het handig om het onderzoek ook regelmatig uit te voeren. Heb je daar geen tijd voor dan kun je het ook automatiseren.

Hashtag onderzoek automatiseren
Voor wie weinig tijd heeft en het toepassen van de juiste hashtags belangrijk vindt is het slim om dit te automatiseren.

Om het hashtag onderzoek te automatiseren zijn er verschillende oplossingen, al vind ik vaak dat die oplossingen op ad-hoc basis worden toegepast. En als je regelmatig bezig bent om content te creëren voor op je Instagram account dan wil je eigenlijk een oplossing die het antwoord voor je klaar heeft liggen. Zo gebruik ik iMonitoring.

Met iMonitoring verbind ik éénmalig mijn Instagram business account en gebruik ik een zoekopdracht. De zoekopdracht zorgt dat hashtags op Instagram continu worden gemonitord. In een mum van tijd zie ik ook welke hashtags nog meer relevant zijn en die gebruik ik om de zichtbaarheid of interactie te vergroten op Instagram.

Door continu hashtags te monitoren op Instagram zorg ik voor een actueel beeld en kost het mij minder tijd om elke keer een handmatig onderzoek op te starten. 

Leuke bijkomstigheden
Andere leuke bijkomstigheden en waar ik klanten mee ondersteun is een wat uitgebreider hashtag onderzoek. Zo is het mogelijk om te onderzoeken welke hashtags concurrenten gebruiken. Bied ik de mogelijkheid om  inzage te geven welke afbeeldingen er gedeeld worden om sfeer en emotie te bepalen en is het mogelijk om met de juiste hashtags nieuwe volgers/ fans te vinden.

Vind je dit ook interessant of wil je nog wat tips over het gebruik van Instagram lees dan mijn blog; ‘Wel of geen Instagram’. In het blog staan handige tips. Succes!

×