Select Page

De renovatie van het Binnenhof heeft in september en oktober veel stof doen opwaaien voor één van de betrokken architectenbureaus. In dit blog wordt er aandacht gegeven aan het getroffen architectenbureau wat is vervangen. 

Het dient als voorbeeld voor architectenbureaus die actief aan de slag gaan met reputatiemanagement. Je leest een korte samenvatting over de bekendmaking van het gekozen architectenbureau, de aanleiding van het vertrek en het verhaal van de architecte. Het blog wordt afgesloten met wat het architectenbureau goed heeft gedaan en laat zien wat belangrijk is voor reputatiemanagement.

2017 – Bekendmaking architecten
In 2017 werd Ellen van Loon van architectenbureau OMA gekozen voor de renovatie van het Binnenhof. Uit het PDF document van het Rijksvastgoedbedrijf wordt duidelijk dat Ellen van Loon goed presteert, behoorlijk wat reputatie heeft binnen en buiten haar vakgebied en dit maakt haar de juiste persoon voor de renovatie van het Binnenhof. Maar hoe is gekomen dat zij met haar architectenbureau is vervangen voor een ander en wat is de aanleiding geweest?

Politiek heeft geen vertrouwen meer in OMA
Het NRC publiceerde in september artikel waarin het volgende is het geschreven: “….In april dit jaar schreef Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib (PvdA) aan Knops dat het presidium van de Kamer het vertrouwen in OMA door de onenigheid was kwijtgeraakt….”.

Oorzaak is de discussie over de uitvoering; moet het een grootschalige renovatie zijn of een grondige onderhoudsbeurt. Volgens het architectenbureau was het tijd om het Binnenhofcomplex ingrijpend te herzien en te moderniseren. Politici dachten daar duidelijk anders over en gaven de voorkeur aan een sobere en doelmatige uitvoering.

Door onenigheid, verschil van inzicht en een groeiend verzet vanuit politiek werd het vertrouwen opgezegd in het architectenbureau.

Het verhaal van de architecte
Na haar vertrek reageert de architecte op de gebeurtenissen. Dit doet zij in een interview met het NRC, publiceert het NOS een nieuwsartikel met een video waarin zij reageert en met hetzelfde medium communiceert zij ook de ‘geheime’ Binnenhofplannen

Alles wat zij communiceert in deze media wordt ook uitgezonden in Nieuwsuur. Via deze tweet is haar mediaoptreden terug te zien:

Met haar weerwoord op basis van wat er allemaal gezegd is in de media ontkracht zij ook de volgende stellingen:

NRC: “…De rijksbouwmeester, Floris Alkemade, werd vriendjespolitiek verweten. Hij werkte eerder als architect bij OMA. Reactie van de architecte in het NRC: „Dat klopt, lang geleden. Maar dat geldt voor de helft van de Nederlandse architectenwereld. OMA heeft honderden mensen in dienst. Dat heeft niets met vriendjespolitiek te maken”….”

Verder wilde OMA spanning in het proces wegnemen door met kamerleden te communiceren, dit werd afgekeurd door het Rijksvastgoedbedrijf.

Mensen met dubbele rollen zeiden verschillende dingen (NRC):

“…„Een aantal van die Kamerleden in die commissie die de geheime plannen zag, moest ook via de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken Knops aanspreken op de verbouwing. Die mensen hadden dus twee rollen: meebeslissen en controleren. Soms hoorde je in die openbare vergaderingen zaken waarvan je dacht: je wéét dat dit niet klopt, want je hebt alle informatie van ons gekregen. Dan voelde ik me wel bedonderd.”…”

Reputatiemanagement – reageer op tijd en maak kansen of issues  inzichtelijk!
Doordat de architecte een paar dagen heeft gewacht met reageren op de gebeurtenissen, heeft zij de tijd genomen om haar mediaoptreden voor te bereiden. Ook heeft zij de belangrijkste issues inzichtelijk gemaakt en aangekaart omtrent haar reputatie en die van haar bureau, zoals de geheimhoudingsverklaring, de afkoopsom van 2,7 miljoen euro en heeft ze de  geheime Binnenhofplannen gecommuniceerd.

Door inhoudelijk te reageren op de genoemde issues heeft ze haar prestaties rond de renovatie van het Binnenhof transparant gecommuniceerd, werd duidelijk wat de echte bedoelingen waren van het architectenbureau en heeft ze met de juiste bronnen/ mensen gecommuniceerd.

Tot slot heeft de branchevereniging van architecten (BNA) ook nog gereageerd en krijgt de column in de Volkskrant deze kop: “Soap rond renovatie Binnenhof toont aan dat de dialoog tussen architect, opdrachtgever en gebruiker cruciaal is”.

De column reageert op de onterechte beschadiging van de branche en het architectenbureau.

Verdienmodellen waar je optimistisch van wordt

Verdienmodellen waar je optimistisch van wordt

Verdienmodellen zijn er in verschillende soorten, maar welke past het beste bij jouw bedrijf? In dit blog deel ik mijn ervaring als B2B account- en verkoopmanager en schrijf ik over het bepalen van het juist verdienmodel waar je optimistisch van wordt. Met dit blog...

Heb je nog een lijst met ‘verdwaalde’ leads?

Heb je nog een lijst met ‘verdwaalde’ leads?

Leads zijn nodig om exponetiële omzetgroei te realiseren. Binnen de B2B verkoopactiviteiten is het vinden en benaderen van potentiële klanten een belangrijk onderdeel. Naast de doelstellingen voor omzetgroei kun je toekomstige klanten ook benaderen voor onderzoek om...

Acquisitietips voor een positief rendement

Acquisitietips voor een positief rendement

  Ruim een halfjaar werk ik voor de BNA. Ik ondersteun de branchevereniging met ledenwerving oftewel acquisitie. In dit blog deel ik mijn ervaring en geef ik acquisitietips. Acquisitie tijdens corona Ondanks de situatie rond Corona is het voor de BNA geen reden...