Door je bedrijf in de spotlights te zetten.

Hartstikke cliché; een nieuw jaar en dus ook nieuw doelstellingen! Als het goed is heb je als ondernemer je doelstellingen bepaald. Het doel meer verkopen en dus ook meer zichtbaarheid.

Om je doelstellingen voor de omzet te halen is het zichtbaarheid een belangrijk onderdeel, want onbekend maakt onbemind. Tijd om ook aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van je bedrijf.

In dit blogartikel deel ik vier praktische tips om aan de slag te gaan met de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Stap 1 – Naamsbekendheid
Om op te vallen moet je merk aanwezig zijn en het liefst op een kwalitatieve manier. Communiceer vanuit de behoefte die de doelgroep heeft en wat past bij de merkpropositie van je bedrijf. Om scherp te schieten is het noodzakelijk om te weten op welke manieren je de doelgroep kunt bereiken. Regisseer de juiste middelen om aan de slag te gaan met naamsbekendheid.

Om op te vallen is het noodzakelijk dat je gevonden wordt bijvoorbeeld via sociale media en in de zoekmachines. Vanuit deze kanalen kun je ze leiden naar relevante informatie over jouw merk.

Om dit te bereiken heb je een content marketing plan nodig. Met dit plan ga je consistent aan de slag met je naamsbekendheid. Verder maakt het helder waar je aandacht vandaan wilt halen en op welke manier. Ook vormt het de basis om je statistieken te begrijpen, zo wordt ook echt helder of je naamsbekendheid groeit. 

 Ga actief aan de slag met reputatiemanagement en zorg voor een sterk imago!

Stap 2 – Imago
Met de communicatie richting de doelgroep wil je natuurlijk zorgen dat zij geïnteresseerd of nieuwsgierig worden. In deze fase is vertrouwen belangrijk net als bewijs. Vertrouwen en bewijs tonen hoe klanten het product of de dienstverlening ervaren. Monitor daarom ook wat anderen zeggen over jouw merk. Wees actief met wat anderen communiceren over jouw merk en reageer waar het nodig is. Deze vorm van reputatiemanagement helpt of voorkomt dat onbekenden een onjuist beeld hebben of krijgen van jouw merk.

Om nog actiever om te gaan met reputatiemanagement is het ook een idee om te monitoren op maatschappelijke thema’s of issues die relevant zijn voor het merk. Hiermee kun je als merk nog sterker profileren en creëer je de kans een sterker imago op te bouwen, wat de doelgroep ook aanspreekt.

 

Er is verlangen dus tijd voor een date!

 Stap 3 – Contact

Oké tijd voor een date! Je wordt gezien, gelezen en er is een verlangen naar jouw merk. Dit is het moment van bewustwording. De geïnteresseerde staat open om verder in contact te komen en laat zich graag informeren. Jouw doel is om te voorzien in het verlangen en de behoefte. Zorg er voor dat je bent waar de potentiële klant is en biedt specifieke informatie, zodat je word herinnerd. Zorg voor een verbluffende herinnering die ook leuk is om door te vertellen, waarmee je aanzet tot actie. Afhankelijk van de type vraag of behoefte kan het nodig zijn meerdere keren aanwezig te zijn. Net als na een paar dates weet je of het true love is.  

 

 Samen met merkambassadeurs kun je verkoop stimuleren!


Stap 4 – Verkoop & merkambassadeurs

Gefeliciteerd de verkoop is tot stand gekomen. Ben je nu klaar of begint het nu? Ik zeg het laatste. Blijf in contact met je klanten en zorg dat ze enthousiast blijven. Verbonden klanten zijn namelijk goed voor je marketing. Zij zijn loyaal, praten positief en zorgen voor meer verkoop. In de beste situatie zorgen zij ook voor nieuwe klanten en zijn zij ware merkambassadeurs.

Ben je net als ik overtuigd hoe naamsbekendheid de verkoop van je bedrijf ondersteunt, werk dan samen met een marketeer die jouw verkoopafdeling kan ondersteunen met kwalitatieve content en leads.

Neem gerust contact op of laat een reactie achter als je nog vragen of toevoegingen hebt. Verder wens ik je veel succes en een goed jaar!