Wil jij aan de slag met
Instagram?

 

Na Facebook schrijven blog- en nieuwssites nu artikelen over Instagram. In de totale berichtgeving over Instagram is het negatieve sentiment nog klein, heerst er meer een neutrale sfeer en zijn de positieve artikelen in een kleine meerderheid van de negatieve.

Met de hulp van de media wil jij misschien wel antwoord op je vraag: “Is Instagram geschikt voor mijn bedrijf of merk?”

In dit blogartikel deel ik vier verschillende media-items die jou op weg gaan helpen met het maken van een goed besluit.

Media-item 1

Radiofragment met influencer Thijs Holtmaat
Zo werd zaterdag 17 november Influencer Thijs Holtmaat geïnterviewd. In dit radiofragment op radio één van de NPO vertelde hij wat er nodig is om een succesvol te zijn op Instagram.

Thijs heeft een aantal handige tips om je Instagram account te laten schitteren.

Tip nummer 1: Maak content wat er mooi uitziet. Goede content als scherpe foto’s en video’s zijn hartstikke belangrijk. Voor je volgers/ fans is niks vervelender dan het zien van slechte content. Dit is reden waarom zij afhaken.

Tip nummer 2: Maak tijd om goede content te posten. Als je denkt dit doe ik er wel even bij dan heb je het mis. Het creëren van goede content kost tijd.

Tip nummer 3: Publiceer berichten die bij jouw merk passen en wat je volgers of fans interessant vinden.

Tip nummer 4: Creëer je eigen stijl.

Als aanvulling op de tips van Thijs onderstreep ik het belang van zijn tips. De eerste tip is vanzelfsprekend, maar vooral de laatste drie tips worden onderschat.

Zo zie je nog steeds bedrijven die onvoldoende tijd nemen om een bericht goed te posten op social media. Het wordt afgeraffeld of de content is van slechte kwaliteit. Dan heb ik nog niks gezegd over de identiteit van het eigen merk.

Bij deze dan tip nummer 5 van Do: Vindt en publiceer online berichten die voor je doelgroep interessant of leuk zijn. Relevante berichten vind je door te weten wat je doelgroep interessant vindt en welke passen bij jouw merkidentiteit. Denk bijvoorbeeld na welke online bronnen interessant zijn voor je doelgroep of publiceer zelf relevante artikelen.

Media-item 2

Instagram gaat nepvolgers, -reacties en -likes aanpakken
19 november publiceerde Nu.nl een artikel waarin wordt aangekondigd dat Instagram aan de slag gaat met fraude accounts. Instagram fraude accounts maken gebruik van volgers, reacties en likes die nep zijn.

Het probleem van nepperij op Instagram speelt jammer genoeg al een langere tijd en maakt het platform enigszins onbetrouwbaar. Afhankelijk van jouw doelgroep en merkidentiteit kan afwezigheid op Instagram verstandig zijn en wel om een van deze redenen:

  • Als merk is betrouwbaarheid één van de kernwaarden.
  • Jouw merk is gericht op de zakelijke markt.
  • Nep likes, reacties en volgers beïnvloeden op een negatieve manier de online resultaten wat leidt tot onbetrouwbare conversie.

Het laatste argument kan natuurlijk ook gelden voor andere online en sociale platformen.

Media-item 3

De financiële industrie achter Instagram
Dit media-item van 21 november kreeg misschien wel de meeste free-publicity in online en offline media. Nicolaas Veul heeft de financiële wereld achter Instagram onderzocht en de bevindingen vastgelegd in de documentaire #followme.  

De documentaire verhult hoe belangrijk mensen of bedrijven populariteit op Instagram vinden en sommige gaan daar heel ver in. Als je haast hebt om snel populair te worden op Instagram dan is het kopen van likes, comments en volgers een idee. Afhankelijk van je budget kun je een representatieve vorm van populariteit kopen en je Instagram account flink boosten.

Wil je geen associatie met deze vorm van groeien, dan adviseer ik je om geduld te hebben. Misschien heb je dan minder likes, comments of volgers, maar de interactie is dan wel kwalitatief.

Media-item 4

Dit item komt uit het NRC en is gepubliceerd op 22 november. Het is een interview met een Elza Wandler. Zij heeft haar eigen tassenmerk geïntroduceerd. Het is een succesverhaal waar veel ondernemers van dromen.

Anderhalf jaar na de oprichting van haar bedrijf liggen haar tassen bij zeker 100 winkels in de wereld. Zij dankt haar succes aan Instagram.

Het succesverhaal van van Elza Wandler in het kort

Na haar opleiding bij de mode-academie is deze ondernemende dame bij Levi’s aan de slag gegaan. Toen Levi’s besloot om te verhuizen naar San Francisco heeft zij besloten om voor zichzelf te beginnen.

Quote: “…Wandler wist dat ze een tas wilde maken die structuur had en toch zacht was. „Het is gemakkelijk een harde tas te maken, en het is gemakkelijk een flubberige tas te maken. Maar iets ertussenin zie je weinig….”

Het idee van tassen sprak haar aan omdat ze dan vrijer is in het ontwerpen. Zij had een duidelijk idee wat voor een tas het moest zijn en samen met een sparringpartner is haar avontuur begonnen.

Via de contacten van Levi’s was het voor haar makkelijk om een fabriek te vinden en kon de productie beginnen. Met de eerste proefmodellen ging ze twijfelen en doet ze een beetje marktonderzoek. Toen kwam ze erachter dat er eigenlijk geen ronde tassen waren. Ze dacht misschien is er wel helemaal geen vraag naar.

Ondanks de negatieve uitkomsten van het marktonderzoek kwam er een eerste presentatie in London voor drie beroemde online winkels. Twee van de drie winkels wilde haar tassenmerk exclusief verkopen. Hiermee ontstond de kans om te kijken wie het beste aanbod om haar merk zo goed mogelijk te etaleren.

Quote: ”…. Net-a-porter had het beste aanbod: een diner voor goede klanten om het merk voor stellen, twee keer een vermelding op de homepage, drie Instagram-posts, en ik mocht tien influencers kiezen die op hun kosten een tas mochten uitkiezen….”

Nog voor haar geluksmomentjes, waardoor haar bedrijf verder kon groien zegt Elza het volgende:

…Al vóór haar eerste presentatie in Londen wist ze stylist/influencer Georgia Tal te strikken voor een fotoshoot, die Tal ook op haar eigen account plaatste. Sindsdien heeft ze tassen gegeven aan een heleboel moderedacteuren, stylisten en influencers, die zich er graag mee laten fotograferen..

Haar eigen succes
Na het lezen van haar verhaal snap ik goed dat zij haar succes dankt aan Instagram. Toch kan zij haar succes aan zichzelf toewijzen. Ze wist wat ze wilde, had een sparringpartner die haar goed uitdaagde om buiten de lijntjes te denken, ze heeft doorgezet tijdens twijfelachtige momenten en wat ook belangrijk is zijn de geluksmomentjes.

Deze combinatie is hartstikke belangrijk om succesvol te zijn en omdat Instagram steeds populairder wordt is dit voor haar merk een belangrijk platform. Theoretisch had het ook een ander platform kunnen zijn.

Conclusie van Do
Aan de hand van vier media-items heb je een beeld gevormd over Instagram en mogelijk is de rode-draad van het verhaal ook helder. Het draait namelijk om:

  • Merkidentiteit;
  • de doelgroep;
  • goede content.

Dit is de basis voor je marketingcommunicatie. Als je dit helder hebt kun je goed bepalen of Instagram jouw merk ondersteunt en kun je doelstellingen bepalen om verwachtingen meetbaar te maken.

Bedenk bijvoorbeeld het volgende:

  1. Verwacht jouw doelgroep dat je aanwezig bent op Instagram?
  2. Wat is het doel en hoe ga je dit meten?
  3. Wil je enkel zichtbaar zijn of zichtbaar zijn en conversies verbeteren?
  4. Wil je een influencer zijn, waardoor je anderen kunt beïnvloeden in het maken van een keuze. 
×

Marketingstudio Do
Van prospects tot leads naar nieuwe klanten!

×